Men On Wire – Hestia EP

Norbertus College. Ergens in de jaren ’90. Deze Roosendaalse middelbare school gold die tijd als broeinest voor lokale muzikanten. Het jaarlijkse festival Norpop gold als mooi opstapje. De ondergetekende maakte daar zijn eerste minuten op een podium, terwijl ook collega Mike v.G. de bühne onveilig maakte. Wouter en Martijn behoren ook tot de club muzikanten die daaruit voort zijn gekomen. Waar toen Cotton Fever nog de band was – ja, Shit Hurts Everyone (toch?) moet nog ergens hier in de collectie staan, is dat nu Men On Wire. En laat Men On Wire nu recentelijk de ep Hestia hebben uitgebracht.

Men On Wire

Inmiddels hebben Wouter en Martijn al een flink aantal jaar gezelschap van Sander en Tim. Men On Wire heeft zich ontpopt tot een indie-rock band met een sfeervol element. Die heren zijn, waarschijnlijk geheel coronaproof, medio 2020 de studio ingedoken. Muziek kan natuurlijk altijd als onderwerp van sleutelen blijven, maar soms moet het ook vastgelegd worden.

Hestia EP

Het resultaat zijn de vier nummers die op de extended play genaamd Hestia prijken. Die tracks zijn opgenomen in de Sandlane Studio’s. Er was dus nog ruimte tussen de rijkelijke sessies van Epica daar. Jos Driessen deed aldaar het magische werk achter de knoppen om dit vast te leggen.

De eerste klanken van titeltrack ‘Hestia’, waarmee de release opent, laten gelijk horen dat men goed heeft geluisterd naar een breed scala aan artiesten in de hoek van de indie-rock. Het frisse gitaargeluid klinkt zeer verfijnd en is zeer puik vastgelegd. Op dat gebied lijken Editors, Arcade Fire en Kasabian allemaal van invloed op deze Brabanders.

Wat mooi is van Men On Wire, is dat het kwartet de kwaliteit die men in de eerste track op de planken legt, ook weet vast te houden. Elke track is zijn plek waard. De eerste klanken van ‘Left Luggage’ zouden nog een vleugje Foo Fighters met zich mee kunnen laten waaien, wat vervolgens ook volledig voorbij waait als de drums en stem erbij komen. Dan lijkt het door de Brexit afgezondere Verenigd Koninkrijk ineens het beloofde land van deze sound.

Prettig verdrinken

Het geluid is zo lekker weggezet, dat men zelfs de wat meer rauwe rock invloeden, zoals die in ‘Bordertown’, welke overigens vast niet over Roosendaal gaat, toch helemaal in het geluid van het geheel weet te laten glijden. Dat is knap en dat zorgt ervoor dat Men On Wire eigenlijk een veel intenser, beter geluid weg zet dan men vooraf verwacht van een band die alles zelf moet bekostigen. Zo is het heerlijk verdrinken in dit warme bad van geluid.

Soms is het beter om niet te gaan voor veel tracks maar voor een zeer uitgebalanceerde sound maar met minder songs. De vier tracks op de ep Hestia laten horen dat Men On Wire er duidelijk goed aan heeft gedaan om te gaan voor kwaliteit. Heerlijk hoe dit het rock-minnend oor binnenglijdt.

Men On Wire - Hestia EP

Tracklist Hestia EP

1. Hestia