Metal De Facto – Imperium Romanum

De Finse metalband Metal De Facto is een relatief jonge band. De groep is immers pas n 2017 ontstaan. De leden daarentegen zijn allen niet nieuw in het vak. Misschien is het daarom ook dat Metal De Facto aan het eind van 2019 al met haar eerste langspeler kwam. Via Rockshots Records verscheen toen Imperium Romanum.

Metal De Facto kent in bassist Sami Hinkka misschien wel het bekendste lid. Hij is namelijk ook de bassist in Ensiferum. De gitaartechnicus van die band is Esa Orjatsalo. Die is op zijn beurt weer de gitarist in Dreamtale én degene die het vuurtje voor Metal De Facto heeft aangestoken. De line-up bestaat verder uit muzikanten die ook actief zijn in onder andere Everfrost en Leverage.

Deze eerste langspeler, die vooraf is gegaan door twee singles, laat horen dat Metal De Facto zich vol enthousiasme stort op de vele facetten van de powermetal. De liefde voor dat genre heeft Orjatsalo en Hinkka dan ook samengebracht. Opener ‘The Conquerer’ gaat de strijd gelijk aan. Geen onnodige intro of ander sferisch geneuzel, Metal De Facto knalt er vanaf het eerste moment in. De krijs van Mikael Salo zorgt dat iedereen alert is.

‘Legionnaires’ Oath’ laat horen dat de liefde voor het genre niet verloren gaat als het tempo wat lager ligt. Toch is het wel fijner om de band op full speed te horen in onder andere ‘Naturalis Historia’. Die track opent overigens met een heerlijk staaltje baswerk van Hinkka. Daarnaast staat dit nummer ook exemplarisch voor de sterke samenzang in de achtergrondvocalen.

Van de tien tracks op Imperium Romanum vallen twee tracks op door hun speelduur. ‘Ides Of March’ duurt meer dan zes minuten. Het haast gotische tussenstuk lijkt regelrecht op een kerkorgel te zijn gespeeld, wat een bijzonder sfeer met zich meebrengt. Toch is ‘Ides Of March’ niet de langste track van deze schijf. Die eer gaat naar afsluiter ‘Germanicus’. In meer dan negen minuten eert de band hier niet alleen de powermetal, er lijkt ook een ode aan Scorpions in te zitten. Het tussenstuk, waarin Metal De Facto wat gas terug neemt, zou zo binnen het oeuvre van die Duitse rockers van weleer kunnen passen.

Powermetal moet krachtig zijn en die kracht kan alleen maar voortkomen als de muzikanten hun muziek vol passie spelen. Die passie druipt er bij Imperium Romanum vanaf. Metal De Facto laat hier horen dat het bundelen van al deze ervaren muzikanten een goede zet is om de powermetal te eren.