Municipal Waste – The Last Rager EP

Wie van thrash metal en crossover houdt, houdt van Municipal Waste. Zo simpel is het te stellen. Deze enthousiaste band staat niet alleen voor een energiek portie aan metal, het is ook een band die elke gelegenheid aangrijpt om er een feestje van te maken. Nu nieuwste wapenfeit is de EP The Last Rager. Die verschijnt via Nuclear Blast.

Als men verwacht een schijf met veel minuten aan te treffen, heeft men het mis. De totale lengte van de vier nummers op The Last Rager bedraagt zo’n tien minuten. Dat zijn wel tien kick-ass minuten. ‘Wave Of Death’ laat horen dat vocalen best naar een tweede plan gezet kunnen worden, want veel meer dan de titel wordt er niet gezongen. De twee minuten zijn vooral energiek en voor de liefhebbers van gitaarwerk. ‘Car Nivore (Street Meat)’ is ook kort – iets wat natuurlijk voor elke track op deze schijf geldt – maar heeft wel een grotere rol voor de rauwe strot van Tony Foresta.

Een van de hoogtepunten op The Last Rager  is ongetwijfeld de gitaarsolo in het opzwepende ‘Run For Your Life’. De thrash zegeviert hier. De meerstemmigheid geeft hier ook extra glans aan het geheel. ‘The Last Rager’, wat de enige track is welke meer dan drie minuten duurt, laat horen dat Municipal Waste ook met wat zwaardere accenten uit de voeten kan, zonder dat hun handtekening verdwijnt uit de muziek.

De vier nummers op de EP The Last Rager duren samen misschien wel korter dan het lezen van die review. Toch zal iedereen die maar iets heeft met thrash of crossover dit korte schijfje in zijn bezit moeten krijgen. Heerlijk tegen de wereld schoppen met Municipal Waste.