Oceans – Hell Is Where The Heart Is Vol.II: Longing

Het jaar begon muzikaal gezien dit jaar met de digitale ep Hell Is Where The Heart Is Vol.I: Love And Her Embrace. Die korte online uitgave van Oceans moest sowieso een opvolger krijgen. De naam maakte dat immers duidelijk. Die opvolger heeft Oceans in Hell is Where The Heart Is Vol. II: Longing. Net als het eerste deel verschijnt deze digitale release via Nuclear Blast.

Oceans

Het is dus duidelijk dat Oceans zich richt op de huidige tijden. Waarom fysiek iets uitbrengen als het digitaal toch sneller en beter tot haar recht komt? Oké, meningen daarover verschillen, maar feit is wel dat het op deze manier makkelijk is om in een korte tijd meerdere ep’s uit te brengen. Dit gezelschap weet immers ook dat de nieuwe generatie een spanningsboog van een visstick heeft.

Hell Is Where The Heart Is Vol.II: Longing

Deze nieuwe uitgave van Oceans telt net als het eerste deel vier tracks. Een andere overeenkomst is dat de eerste track een intro is, waardoor er feitelijk maar drie echte nummers op staan. ‘Home’ is wel een krachtige track, zoals Oceans gekend wordt. De metal staat genoeg emotie toe, maar weet ook te beuken. Die emotie is ook iets dat hem vooral in de manier van zingen zit. ‘I Want To Be Whole Again’ geldt als meer meeslepend, zodat afsluiter ‘Living=Dying’ alle bruutheid kan verzamelen. Dat begin vermorzelt iedereen die maar in de buurt van de speakers komt.

Oceans heeft met Hell Is Where The Heart Is Vol.II: Longing een interessante korte schijf die onderstreept wat de kracht van de band is. Toch zou het niet erg zijn als Oceans de volgende keer gewoon weer een langspeler voorschotelt, zonder intro’s.

Oceans - Hell Is Where The Heart Is Vol. II Longing - Artwork

Tracklist Hell is Where The Heart Is Vol.II: Longing

1. Longing