Phlebotomized – Clouds Of Confusion

Als het gaat om het kruispunt van de death en doom dan is het onder de metalliefhebbers meer dan bekend dat Phlebotomized daar te vinden is. Deze Nederlandse band draait al lang mee, maar is geen groep die strooit met een overdaad aan releases. Onlangs kwam daar via Hammerheart Records wel een nieuwe langspeler bij. Dat album van Phlebotomized heet Clouds Of Confusion.

Phlebotomized

Ooit werd het fundament voor deze band gelegd aan het begin van de jaren ’90 van de vorige eeuw. Nog voor de eeuwwisseling hield men er mee op, om in 2013 de band echt een doorstart te geven. Vanuit de oorsprong is alleen Tom Palms nog van de partij. De overige leden zijn er pas de afgelopen tien jaar bij gekomen.

Clouds Of Confusion

In ruim driekwartier vuurt Phlebotomized elf tracks op de luisteraar af. Opener ‘Bury My Heart’ kan nog gezien worden als een intro op de plaat, al is dit ook een mooie voorbode op ‘Alternate Universe’. Daarmee is dan ook gelijk de toon gezet. Phlebotomized is gekomen om de death en doom weer heerlijk samen te brengen en schuwt daarbij het symfonische aspect ook niet. In ‘Pillar Or Fire’ komt dat ook nog even sterk naar voren. Overigens is die track ook het bewijs van het ijzersterk gitaarwerk, zowel op gebied van solo’s als van riffs evenals dat de song de cleane vocalen naast de brute strot van Ben de Graaff ook een plaats weet te geven.

Wie aan door death geïnspireerde doom denkt, denkt vaak aan übertrage songs, lang van aard. Phlebotomized laat zich niet door die kaders binden. De veelkoppige machine heeft bijvoorbeeld met ‘Destined To Kill’ een furieus snel nummer in petto. Die variatie is bij deze heren ook nog een mooie troef, want daardoor zorgt Phlebotomized dat de luisteraar naar Clouds Of Confusion  blijft luisteren zonder waar dan ook de aandacht te verliezen.

Dat Phlebotomized niet aan de lopende band met releases strooit, zorgt er ook voor dat Clouds Of Confusion een plaat is geworden waar de metalhead echt voor kan gaan zitten. De aspecten van het genre worden in de breedte benut, om hier en daar ook brutaal buiten die lijntjes te kleuren. Kortom, een plaat om van begin tot eind in op te gaan.

Phlebotomized - Clouds of Confusion

Tracklist Clouds Of Confusion

1. Bury my Heart