PYRE OF DESCENT – Peaks Of Eternal Light

Vandaag is het zover, eindelijk komt Pyre of Descent met een nieuw stukje met metaal voor ons. Het laatste wat ze uitbrachten was een demo in 2018. Maar hier vandaag verschijnt eindelijk een nieuw stukje werk genaamd Peaks Of Eternal Light. Voor Pyre of Descent was het al een hele missie om hun EP om te nemen en zijn ze maar liefst bij drie plaatsen geweest om vier nummers tot leven te brengen. Het album bestaat uit 31 minuten aan gepassioneerde muziek die je meesleept. Meesleept weg van de wereld van de vormen en naar het rijk van geest en hersenloosheid. Daarnaast nog verder dan dat tot het moment waar er geen onderscheiding is en definities en grenzen wegvallen. Maar alles en niet komt samen en vormt de dans van eternity. Zo omschrijft Pyre of Descent het nieuwe album, nieuwsgierig? Lees dan snel door.

Peaks Of Eternal Light gaat rustig zijn weg op het begin. Het geeft je de tijd om in de sfeer te komen en zorgt voor wat rust. Bij alle tonen die ze aanslaan weten ze je echt mee te slepen in hun muziek. Ze weten als het ware een echte sfeer te creëren die bij hun uitgangspunt past. Wat voornamelijk op de voorgrond blijft zijn de gitaren in het eerste nummer. Ze zijn hier en daar wat zwaarmoedig in combinatie met de vocalen maar ze zijn ook hypnotiserend en melodieus. Het tweede nummer genaamd ”Eyes of the Blind” heeft een opbouw die vergelijkbaar is met het eerste nummer. Qua sfeer verandert er niet heel veel in het tweede nummer. Hier en daar heeft het een iets rauwer kantje en heeft het wat meer een blackmetal vipe. Maar behalve dat zitten er melodieuze solo’s in die erg erbij passen.

Het derde nummer heeft een symbool als naam namelijk †. Creatief is het zeker. Het begint net wat rustiger dan de twee nummers op de eerste helft van Peaks Of Eternal Light. Het heeft zijn echte eigen betekenis en sfeer. De muziek heeft een wat bombastische kant waarbij verschillende vocalen zijn en de drums meer naar de voorgrond komen. Hier en daar doet het me ook wat denken aan wat duistere Pegan nummers. Heel veel afwisseling heeft het nummer niet, maar de sfeer doet al wonderen met het nummer. Alleen hierdoor blijft het nummer al erg interessant. Het laatste nummer ”To See Into The Dark” is vrij gevarieerd. Het heeft zijn erg rustige momenten maar ook de knallende ruige momenten. Jammer is na 10 minuten van dit nummer ook het gehele album voorbij.

In mijn ogen was dit album een verassing. Het album is redelijk makkelijk te verteren desondanks het een donkere zwaardere kant heeft. Tegelijkertijd heeft het ook een kalme en rustige sfeer die je helemaal over je heen kan laten komen. Het gitaarspel zorgde ervoor dat je nog meer erin mee werd gezogen en steeds meer opging in het geheel. Op sommige punten mis ik net een klein beetje meer afwisseling in de vocalen en misschien drums die net wat spannender zouden kunnen. Het hele album door blijf je in de sfeer hangen en word je meegezogen hun muziek in en hun filosofische betekenis erachter. Kortom Peaks Of Eternal Light is een gevarieerd album die je echt zelf moet ervaren en zelf in moet opgaan.