Rivers Of Nihil – The Work

Het is een van de opvallendste namen van het laatste decennium in de wereld van de snoeiharde metal: Rivers Of Nihil. Deze Amerikaanse band valt door het bandgeluid in combinatie met de hoogstaande muziek op. Hun vierde langspeler is het volgende wapenfeit in dit bijzondere verhaal. The Work van Rivers Of Nihil verschijnt via Metal Blade.

Rivers Of Nihil

De progressieve death metal band is er één van het kaliber dat niet direct in ene hokje te stoppen is. Als bijzonderheid in de sound komt daar dan ook de saxofoon bij. Zach Strouse, welke geen lid is van de band, voorziet de death metal van een mooie laag. Inmiddels wordt vaak vergeten dat Rivers Of Nihil pas in 2009 is opgericht en dus nog niet eens zo lang bestaat.

The Work

Deze vierde langspeler van Rivers Of Nihil telt elf tracks, waarvan de totale speelduur ruim meer dan een uur bedraagt. Van die speeltijd neemt afsluiter ‘Terrestria IV: Work’ de meeste tijd in beslag. Dat nummer duurt net geen twaalf minuten, wat heel anders is dan de eerste drie delen. Die zijn te vinden op de voorgaande platen van Rivers Of Nihil.

The Work opent met ‘The Tower (Theme from ‘The Work’)’ en ‘Dreaming Black Clockwork’. Deze twee tracks onderstrepen dat Rivers Of Nihil de kracht van het buiten hokjes denken nog steeds niet verleerd is. De eerste tonen doen nog denken aan progressieve rock, om vervolgens de death metal ook weer te omarmen. Dat alles gebeurt middels een sterk gelaagde muziek. Die wordt in ‘Wait’ ook uiterst duidelijk. In de rustige passages valt dit nog meer op. Wie daar de solo hoort, zal beseffen dat zelfs liefhebbers van Pink Floyd nog voor Rivers Of Nihil kunnen vallen.

Magnum opus van The Work

Hoe goed alle tracks ook zijn, want dat zijn ze, de afsluiter van de plaat trekt alle aandacht naar zich toe. ‘Terrestria IV: Work’, welk volgt op de lange tracks ‘Episode’ en ‘Maybe One Day’, sluit namelijk The Work op een magistrale wijze. Hier heeft Rivers Of Nihil nog meer oog voor sfeer, wat mede ook invloed heeft op de lengte van de track. Gestaag bouwen de Amerikanen hier aan hun meesterwerk, waarbij alles de beste aandacht krijgt die het verdiend. De subtiele saxofoon, de aanzwellende tonen en de brute inslag der metal; alles maakt het tot een grootse vertoning.

The Work is opnieuw een magistraal hoogstandje van Rivers Of Nihil. Het anders denken wordt hier op een grootse wijze gevierd. Wie daarbij optelt dat de sound ook uiterst verfijnd in de oren klinkt, weet dat hier een grootse plaat geleverd is.

Rivers of Nihil - The Work

TRACKLIST THE WORK

1. The Tower (Theme from “The Work”)