Sammy Brue – Crash Test Kid

De twintig moet nog gehaald worden, maar Sammy Brue heeft in zijn thuisland de Verenigde Staten al veel losgemaakt. Zowel American Songwriter als Rolling Stone hebben al positieve aandacht aan deze tiener besteed. Maar, zoals gezegd, de twintig is nog niet eens in zicht en de tweede langspeler is al daar. Onlangs kwam Sammy Brue via New West Records met Crash Test Kid.

Sammy Brue

Er kan natuurlijk een mooie biografie gelezen worden die door de platenmaatschappij wordt geleverd, maar in het geval van Sammy Brue is het makkelijker. In het midden van het mooi vormgegeven boekje staat een strip. Dat stripverhaal vertelt het muzikale levensverhaal van Sammy Brue. Geen voetbal maar muziek en op 10-jarige leeftijd de eerste track geschreven. Dat is Sammy Brue.

Voor deze tweede langspeler is hij de samenwerking aangegaan met Iain Archer. Samen met hem zijn de meeste tracks tot stand gekomen. Eén is van alleen Sammy Brue’s hand en ‘What You Give’ met Bijou. In een kleine veertig minuten wilt hij de muziekliefhebber definitief inpakken.

Crash Test Kid

Voor veel mensen geldt nog steeds dat men bij singer-songwriters een beetje een suf idee hebben. Gedateerd. Dat het alleen akoestische liedjes zijn van die singer-songwriter, ook gedateerd. Het mooie is van Sammy Brue is dat de americana er wel inzet, maar ook de eigen hand duidelijk is. Opener ‘Gravity’ betovert gelijk, terwijl ‘Die Before You Live’ en ‘Teenage Mayhem’ rocken.

‘True Believer’ is een prachtig opgebouwd nummer. Vanuit een uiterst rustige setting komt er steeds meer body bij het nummer. Het gekke is dat de ondertoon soms doet denken aan de punkrock van Green Day, maar dan gespeeld door Neil Young die ook nog Radiohead heeft geluisterd.

Sammy Brue eindigt op Crash Test Kid met ‘Paint It Blue’. Dat is het eerste nummer dat hij heeft geschreven met Iain Archer. Die info komt ook uit het stripverhaal in het boekje. Hoewel de titel doet vermoeden dat dit een ode aan, of persiflage op, de Rolling Stones is, heeft het daar helemaal niks mee te maken. Het is een uiterst puur liedje waar Sammy Brue zijn stem laat rafelen, laat bedwelmen, laat imponeren. De minimale basis onder zijn vocalen, doet de rest. Voltreffer.

Er zijn platen die indruk maken en er zijn platen die zelfs nadat ze indruk hebben gemaakt nog doorebben in het bewust zijn. Crash Test Kid van Sammy Brue is een album in die laatste categorie. Als iemand op deze leeftijd dit al muzikaal laat horen, zich zo breed kan opstellen en zo weet te betoveren, dan kan de toekomst alleen maar mooi zijn.

Sammy Brue - Crash Test Kid

Tracklist Crash Test Kid

1 Gravity