Sandstone – Epsilon Sky

Vierenveertig minuten en vierenveertig secondes. Exact. Dat zijn nog eens mooie cijfers om te overleggen als band. Waarschijnlijk is het een toevallige bijkomstigheid, want nergens op de plaat klinkt het gekunsteld om dit te bereiken. Dat is de speelduur van Epsilon Sky van Sandstone, welke afgelopen jaar verschenen is.

Sandstone

Waar er bij Noord-Ierland vaak gelijk wordt gedacht aan Therapy?, heeft dat land meer te bieden als het om het betere gitaarwerk gaat. Sandstone is daar een goed voorbeeld van. Die groep is ontstaan in 2003 en had voor deze langspeler vier platen uit. Daarvan wist de tweede, Purging The Past, de band zelfs in de kijker te spelen van Iron Maiden-frontman Bruce Dickinson.

Epsilon Sky

De plaat met die mooie speelduur is uitgekomen via Limb Music en wordt verspreid door Suburban. In het totaal staan er op de cd negen tracks. Dat is er één meer dan op de overige uitgaves van deze release. ‘The Last One’ staat namelijk alleen maar op de cd-versie. ‘Critical’, wat bij de andere versies de afsluiter is, is met ruim zes minuten veruit de langste van de plaat.

Muzikaal laat Sandstone horen dat de groep breed georiënteerd is. De invloeden van de metal zijn op velerlei wijze aanwezig. ‘Cuts To You’ laat horen dat Sandstone zowel de kracht als de melodie belangrijk vindt, waardoor men een breed publiek hiermee kan aanspreken. ‘Worn Soul’ onderstreept de kracht van het vocale bereik van zanger Sean McBay. Dan is het ook niet gek dat Bruce Dickinson onder de indruk van deze band was.

Epsilon Sky laat horen dat Sandstone een metalband is die de breedte van het genre gebruikt om op een pakkende doch eigen wijze voor de dag te komen. Deze Noord-Ieren bewijzen zichzelf en de muziekliefhebber met dit album een goede dienst.

Sandstone - Epsilon Sky

Sandstone online

LIMB MUSIC ONLINE