Septicflesh – Modern Primitive

De Griekse tragedie lijkt iets van vroegere tijden, maar het gevoel voor theater zit daar nog steeds in het bloed. Septicflesh, voorheen ook bekend als Septic Flesh, is daar een goed voorbeeld van. Hun death metal wordt op groteske wijze gebracht. Nu heeft Septicflesh eindelijk Modern Primitive daar. Die langspeler is de langverwachte opvolger van Codex Omega en verschijnt via Nuclear Blast.

Septicflesh

De Griekse band vindt haar oorsprong al in 1990. Door de jaren heen heeft de groep veel lovende kritieken gekregen over hun groteske insteek op de death metal. De symfonische elementen zorgen ervoor dat het Griekse theater zo hun brute muziek ingetrokken wordt. Inmiddels is de band weer een vijftal, iets wat men in het verleden ook even is geweest. Echter, ditmaal betreft het een tweede gitarist die de band is komen versterken.

Modern Primitive

In een kleine veertig minuten schotelt Septicflesh de metalhead negen nummers voor. De al gelanceerde single ‘Neuromancer’ is met net iets meer dan vijf minuten de langste van dit stel. In dat opzicht staan er geen echt lange nummers op deze plaat. ‘Psychohistory’ is met drie en een halve minuut de kortste van Septicflesh op Modern Primitive.

Vanaf de eerste tellen is duidelijk dat Septicflesh op deze plaat aan alles heeft gedacht. De Grieken eren in opener ‘The Collector’ direct hun thuisland. De traditionele klanken lijken naadloos aan te sluiten bij de beukende death metal. Echter, dit mag dan wel makkelijk klinken, dat is de kunst die Septicflesh in de vingers heeft en maar weinigen bezitten. Het theatrale karakter zorgt ervoor dat Modern Primitive vanaf de eerste tellen een complete belevenis is.

Meer troeven in het spel

De combinatie van de symfonische tragedie en de death metal is natuurlijk een uiterst belangrijk aspect van de sound van Speticflesh. Toch is het meer dat de muziek zo sterk maakt. Eén element is de variatie in vocalen. Natuurlijk leidt de brute, diepe stem, maar doordat er ook cleane partijen bijkomen, weten deze heren ook op dit front te scoren. Tel daarbij op dat de groep ook sterke grooves in de songs verwerkt, zoals in ‘Self Eater’, en men snapt dat dit quintet het goed voor elkaar heeft.

Het was dan wel vijf jaar wachten, maar dan ligt er ook echt wat. Misschien is het enige manco van Modern Primitive dat Septicflesh na een kleine veertig minuten eindigt. Gelukkig is daarvoor de repeatknop uitgevonden.

Septicflesh - Modern Primitive - Artwork

Tracklist Modern Primitive

1. The Collector