Seul Contre Tous – Lifelong

Kortgeleden wist deze Arnhemse band Lifelong een nieuw afwisselend maar hard stukje metaal voor ons uit te brengen. Dit nieuwe stukje herrie heet Seul Contre Tous en heeft zes krachtige nummers erop staan. Deze zes nummers hebben invloeden van hardcore, stoner en snoeiharde metaal. Zoals ze zelf zeggen zie het als Black Sabbath meets Cro-mags. De band bestaat voornamelijk uit liefhebbers van hardcore en jaren al in hardcore bandjes hebben gespeeld. Echter weten ze bij Lifelong deze hardcore passie over te brengen maar dan met was tragere riffs. Al zijn ze wat trager, ze beuken, zijn vies en weten door te dringen.

Het eerste wat omhoogkwamen tijdens het luisteren was wat invloeden van Down. Non Serviam Act I weet de toon direct erin te knallen. Zonder dat je het door hebt loopt het nummer over in Act II waar zich een vrij lompe bas in weet te vinden. De nummers lopen zo vlot in elkaar over dat het als het ware een hele lange brij wordt. Er is wel sprake van voldoende afwisseling onderweg. Zo hoor je drumsolo’s, anders stem technieken en het samenspel van drie gitaren. Seul Contre Tous gaat er in mijn mening net iets te snel er doorheen tot nu toe. De nummers zijn vrij kort en het blijft niet echt hangen. De eerste helft voelde meer dus niet helemaal voldaan, maar in de tweede helft kwam daar al wat meer verandering in.

Met ”The Apostate Act I” komen we op de tweede helft. Het eerste nummer is net wat anders dan dat we hiervoor hebben gehoord. Er zitten leuke tempowisselingen in, bijpassende drums en het komt er krachtig uit. Voor het eerst horen we bij ”The Apostate act II” dat er overduidelijk een nieuw nummer is begonnen. Er was even rust tussendoor en dat was ook echt nodig. Doordat het hiervoor heel vloeiend overliep hoorde je op een gegeven moment geen verschil meer. En dat is uiteraard zonder. Act III begint weer totaal anders dan wat we hiervoor hoorde. De laatste twee nummers wisten echt hun eigen toon voort te zetten en je hoort wat meer unieke aspecten voorbijkomen. Toch weten de mannen van Lifelong al een goede start te maken met dit nieuwe stukje werk.

De band heeft een gewaagde combinatie weten te creëren. Dat het net was meer heavy is dan de gemiddelde stoner band maakt het dus ook net wat anders te verteren. Voor echte hardcore fans zou het hier en daar net wat te traag zijn, maar wel de moeite waard. Seul Contre Tous gaat net iets te snel er doorheen en soms klinkt het net alsof je één heel lang nummer zit te luisteren. Maar ze weten we echt te knallen, een gewaagd stukje op tafel te zetten en afwisseling in het spel te brengen. Voor deze vrij nieuwe band is het zeker een goed begin. Mijn eigen gevoel bij het luisteren is wel dat Lifelong echt een band is die je live moet ervaren dan op een plaat. Dit omdat je dan ook de energie van de band ervaart en het er dan echt in knalt.