Soulburn – Noa’s D’Ark

Noa’s D’ark is de nieuwe langspeler van ons eigen Soulburn. Grappige titel die verwijst naar de Ark van Noach, maar in mijn optiek ook naar Noa uit de Duitse Netflix serie ‘Dark’. Deze serie gaat over het reizen door de tijd, over leven en dood, het verhaal is dusdanig gecompliceerd dat er geen touw aan vast te knopen is, maar toch weer de serie je te boeien. Gelukkig is de doom/ death van Soulburn een stuk minder complex en valt er wel een touw aan vast te knopen.

Omdat voorganger Earthless Pagan Spirit (2016) mij destijds in positieve zin verraste, zijn de verwachtingen voor dit album enigszins hoog gespannen. De vraag is of we dit album, welke verschijnt via Century Media, gaan draaien op de Ark terwijl we ronddobberen op eindeloze zeeën, of reizen we net als in Dark, terug in de tijd om er voor te zorgen dat het album nooit was uitgebracht?

De muziek

Er vallen bij de openingstrack ‘The Morgue of Hope’ direct drie zaken op. Op de eerste plaats is het karakteristieke drumwerk van Bob Bagchus niet meer te horen op deze plaat. Zijn plaats op de drumkruk is overgenomen door Marc Verhaar van Graceless, die een stuk strakker speelt. Hoe gek het ook klinkt, het strakke drumwerk zorgt voor een compleet andere dynamiek ten opzichte van Earthless Pagan Spirit. Daarnaast moest ik even een paar keer goed luisteren of ik Twan van Geel nog wel hoorde zingen, want zijn rauwe raspende stem lijkt ineens te zijn verdwenen. Tot slot is de productie wel erg gladjes geworden. De rauwheid en puurheid van Earthless Pagan Spirit is op Noa’s D’ark ver te zoeken.

En dat maakt dat nummers als ‘Noah’s Dark’ en ‘Tempter ov the White Light’ weinig tot geen impact op mij hebben. Sterker nog, het zijn recht toe rechtaan slepende deathmetal tracks geworden, waarbij ook weinig doom meer te ontdekken valt. En naar mate het album volgt wordt het er niet beter op (helaas). Bij ‘Triumphant One’ had ik even het idee dat er zelfs  losse riffs, digitaal aan elkaar geplak waren.

Om een lang verhaal kort te houden; deze nieuwe plaat van Soulburn weet ondergetekende in ieder geval geen seconde te boeien. Terug ‘de grot in en terugreizen in de tijd’ om de plaat opnieuw te schrijven en op te nemen, want Soulburn blijft, ondanks Noa’s D’Ark wel een gave band.

Soulburn - Noa's D'Ark

Tracklist Noa’s D’Ark

1. The Morgue of Hope