Stellar Circuits – Sight To Sound

Tegenwoordig is het lastig in de muziekwereld om de metal, en ook andere genres, op een originele wijze vorm te geven. Alles wat tegenwoordig niet op de gebaande paden past, wordt onder het kopje ‘progressief’ geplaatst. Dat pad, of dat niet-pad, is ook gekoppeld aan Stellar Circuits, welke via Nuclear Blast met Sight Of Sound komt.

Stellar Circuit

De band uit North Carolina is ontstaan in 2015. Drie jaar later zag hun eerste langspeler het licht. Dat album heette Ways We Hunt en dat album was geproduceerd door Jamie King, onder andere bekend van Between The Buried And Me. Die plaat legde deze band geen windeieren, iets wat er misschien ook voor heeft gezorgd dat voor deze tweede plaat opnieuw met King de samenwerking is aangegaan.

Sight Of Sound

In elf nummers presenteert Stellar Circuits met Sight Of Sound een plaat welke tot in de nopjes verzorgd is. De gelaagdheid is perfect vastgelegd, waarbij de kraakheldere sound alle complimenten verdiend voor het productiewerk. Dat is ook wel nodig, wat Stellar Circuits laat veel horen en lijkt soms als een op drift geraakte komeet welke tussen verschillende stijlen op en neer knalt. Misschien is daarom ‘For The Birds’, welke als negende op de tracklist staat, erg fijn. Daar neemt Stellar Circuits wat rust, gooit men de luisteraar niet heen en weer tussen stijlen en lijkt de alternatieve insteek van Incubus ergens samen te gaan met A Perfect Circle. Overigens is het sowieso dat het einde van het album wat dat betreft makkelijker in het gehoor ligt, want ook Learning To Sleep’ en afsluiter ‘Where Were You’ liggen in dat straatje.

Maar, Stellar Circuits benadert de metal dus op een progressieve manier en dat is voor de mensen die niet helemaal daar into zijn heavy. De band vliegt van P.O.D. naar Textures naar Caliban om vervolgens Tool te adoreren en daarna ook nog te flirten met Periphery, en dat in een korte tijdspanne. Daardoor zijn tracks als ‘Catch Your Death’, waarmee de plaat opent, en ‘Pleasure Cruise’ niet voor iedereen direct makkelijk op te pakken.

Feit is dat men met Stellar Circuits een groep zeer getalenteerde muzikanten heeft welke ook nog eens zorgen dat hun album van top tot teen perfect verzorgd is. Daar ligt het zeker niet aan, want dat doen ze goed. Het is echter wel dat deze progressieve insteek de luisteraar echt moet liggen, want anders is Sight Of Sound van Stellar Circuits geen schijf voor de repeatknop.

Stellar Circuits - Sight To Sound - Artwork

Tracklist Sight To Sound

1. Catch Your Death