Subterranean Masquerade – Mountain Fever

Israël staat niet direct bekend als het land van de muziek. Toch zijn er de nodige muzikanten te vinden. Een zevental daarvan hebben zich verbonden in Subterranean Masquerade. Die band komt via Sensory met hun vierde langspeler. Dat nieuwe album van Subterranean Masquerade heet Mountain Fever.

Subterranean Masquerade

De oorsprong van Subterranean Masquerade ligt al aan het eind van de twintigste eeuw. Toch heeft de band niet meer de samenstelling van die tijd. De groep is uitgegroeid tot een zevental met daarin alleen gitarist Tomer Pink die het begin mee heeft gemaakt. Voordat deze nieuwe release op de markt komt, heeft Subterranean evenveel ep’s als cd’s op de markt gebracht.

Mountain Fever

Deze nieuwe langspeler van de Israëlische band telt tien tracks. ‘For The Leader, With String Music’ is met ruim acht minute de langste daarvan. Daarmee neemt deze een ruim deel van de meer dan vijftig minuten aan speeltijd van deze plaat op zich. ‘Ascend’ is een track die de fans al zullen kennen, want de liveversie stond daarvan al op de voorgaande ep.

De progressieve rock van Subterranean Masquerade valt op doordat er veel meer lagen zitten in de muziek. De extra percussie komt bijvoorbeeld sterk naar voren, waardoor de band een geheel eigen sfeer weg weet te zetten. Opener ‘Snake Charmer’ en afsluiter ‘Mångata’ zijn daar goede voorbeelden van. ‘Diaspora, My Love’ lijkt daardoor de muziek zelfs richting India te trekken. Dat nummer laat tevens ook horen dat de groep ook keihard uit de hoek kan komen. Menig luisteraar zal die ontvlamming niet aan hebben zien komen.

De man achter de sound

Heden ten dagen geldt dat als men een plaat wilt hebben die qua mix of master heel sterk uit de verf wilt komen, dan moet men bij Jens Bogren zijn. Deze Zweed is ook door deze Israëlische band aan het werk gezet. Dat zorgt ervoor dat de intense gelaagdheid sterk uit de verf komt. ‘Inwards’ had zonder die puike mix anders nooit zo opzwepend kunnen klinken, want juist nu komt het spel tussen melodie en percussie juist sterk naar voren. Dan blijkt tevens dat Subterranean Masquerade weet te boeien als de vocalen achterwege te laten. Die komen namelijk pas na bijna twee minuten op de bühne.

Er zijn platen die verrassen en er zijn platen die echt verrassen. Het is duidelijk dat in roerige tijden ook zeer mooi nieuws vanuit Israël te melden is. Mountain Fever is een verrassende, gevarieerde langspeler die Subterranean Masquerade naar een groter publiek tilt.

SUBTERRANEAN MASQUERADE - MOUNTAIN FEVER

Tracklist Mountain Fever

1. Snake Charmer