Tungsten – We Will Rise

Hoe mooi is het als je zoons je vragen om muziek te gaan maken. Dat geldt voor ex-Hammerfallen ex-Yngwie Malmsteen-drummer Anders Johansson. Samen met zijn zoons Kyle en Nick deelt hij een mooi enthousiasme voor een breed scala aan metal. De enige muzikant in de band met een andere naam is zanger Mike Andersson. Samen vormen ze Tungsten. In 2018 namen ze hun debuutplaat op. Die schijf verschijnt nu via Arising Empire.

De stijl van Tungsten ligt het meest in de buurt van de powermetal. Zowel de strakke, krachtige ritmes als de heldere, pakkende vocalen van Andersson zijn daar belangrijke elementen in. Toch is er in Tungsten ook te horen dat de leden naar veel meer luisteren dan power metal. In ‘Sweet Vendetta’ zegeviert de hardrock. Daarentegen staat ook dat er in ‘Animals’ wordt geflirt met de extremere metal. De brute ritmes die ineens hun intrede doen, lijken te doen verklappen dat Meshuggah ook wel eens zijn sporen kan hebben nagelaten in Tungsten.

De debuutplaat van Tungsten telt in het totaal twaalf tracks. De afsluiter van We Will Rise laat horen dat Tungsten zelfs de invloeden van de folk niet schuwt. ‘Wish Upon A Star’ is daarmee dan ook een mooi slotakkoord van een toch al verrassende plaat. Die invloeden van de folk zijn overigens op meerdere momenten op We Will Rise te horen, waaronder in de openingstrack. Toch valt het in dit nummer nog meer op.

De aanstekelijke en tevens goed toegankelijke power metal van Tungsten laat horen dat het goed is om de vaderlijke ervaring te combineren met de jeugdige bravoure. Dat maakt We Will Rise  tot een energieke, lekkere plaat.