Valkyrie – Fear

Kijkend naar de foto van de band, wordt gedacht: ‘Die man komt bekend voor.’ Bij de naam Peter Adams gaat een belletje rinkelen. Er speelde ook een Peter Adams in Baroness. Soms werd die als Pete en soms als Peter gespeld. Bij Valkyrie gaat dat ook op. Weinig bronnen laten echter weten dat deze persoon dezelfde is. Na een periode van vijf jaar komt Valkyrie met Fear.

Valkyrie brengt Fear uit via Relapse Records. Daar ligt ook nog een overeenkomst. Baroness is in het verleden ook gehuisvest geweest op dat label. Waar het hier ook om een band die niet louter voor de metal staat, is dat wel een bijzonder feit, al weet Relapse Records wel vaker te verrassen met hoogstaande niet-metal bands.

De broers

Valkyrie draait om het duo Jake en Peter Adams. Deze broers vormen het hart van de band. Zij verzorgen de gitaren en zijn tevens ook de vocalisten. Mede doordat de ritmesectie niet meer origineel is, is het in de loop der jaren misschien nog wel meer rondom hen gaan draaien. Fear is de opvolger van Shadows.  Die schijf was in 2015 de eerste van Valkyrie die via Relapse Records is verschenen.

Fear

Deze nieuwe plaat telt acht tracks. Van het begin van ‘Feeling So Low’ tot het eind van ‘Exasperator’ duurt de plaat iets meer dan drieënveertig minuten. Wie van goed gitaarspel houdt, zal ervaren dat die minuten om zijn voordat men er erg in heeft. Valkyrie is namelijk een gitaargedreven rockband bij uitstek.

Opener ‘Feeling So Low’ laat direct horen dat Valkyrie de kunde bezit om pakkende tracks op te sieren met uitgestrekte gitaarpartijen. De twinpartijen tussen de broers doen denken aan Lynyrd Skynyrd meets Baroness en Audrey Horne. ‘Loveblind’ is daar ook een goed voorbeeld van. Hier komt de muziek ook ergens nog een beetje overeen met Black Sabbath.

Een van de lekkerste tracks op Fear is ‘Fear And Sacrifice’. Met ruim zes minuten aan muzikaal genot is het ook een van de langere tracks op de plaat. Beide gitaristen nemen de luisteraar eerst dan ook uitgebreid mee op pad voordat  men de vocalen op het toneel brengt. Hier onderstreept Valkyrie haar eigen kracht, mocht deze dat nog niet hebben gedaan.

Valkyrie laat met Fear horen dat Relapse Records er wederom goed aan heeft gedaan om deze band jaren terug vast te leggen. Dit is een verdomd lekkere plaat waarbij het gitaarspel een lust voor welk oor dan ook is.

Valkyrie - Fear - Relapse Records

Tracklist Fear

1. Feeling so Low