At The Gates. Opgericht in 1990 en een van de toonaangevende bands rondom de Zweedse death metal. De melodieuze kant van dit donkere genre is veelal geprezen middels Slaughter Of The Soul. De band uit Gothenburg ging uiteen, kwam weer samen en bracht vervolgens nog twee langspelers uit. De laatste dateert van 2018, To Drink From The Night Itself. Ter promotie van die plaat speelde At The Gates op zaterdag 21 december de laatste show van de tournee in de Trix te Antwerpen. White Room Reviews was erbij.
Voordat At The Gates zelf de bühne van de kleine zaal van de Trix besteeg, was het eerst de beurt aan Deserted Fear en daarna Nifelheim. Deserted Fear bleek met drie man geen moeite te hebben om de vroeg aanwezige mensen te vermaken. Hun death metal zonder bassist knalde er flink in. Doordat de twee gitaristen zeker niet stil stonden, was het voor de menigte voor het podium een eitje om uit zijn dak te gaan. De Duitsers was een puike start van de avond.

Daarna was het, zoals gezegd, de beurt aan Nifelheim. Deze klassieke black metal band was muzikaal gezien de vreemde eend in de bijt. Het vijftal, met de tweeling Hellbutcher en Tyrant aan het roer, bespeelde het publiek op geheel eigen wijze. De haast over de top uitgedoste mannen van middelbare leeftijd wisten juist daarom ook de leek mee te krijgen. Er waren zelfs fans die nog niet geboren waren toen Nifelheim zijn eerste plaat uitbracht (waarvan onder andere ‘Sodomizer’ en ‘Possessed By Evil’ gespeeld werd), die compleet uit hun dak gingen alsof hun leven er vanaf hing. Een opvallende gewaarwording tijdens deze avond.

Toch was de hoofdmoot van de avond duidelijk de band waarvoor het gros was gekomen. At The Gates, welke enkele jaren terug nog in de grote zaal van de Trix werd aanschouwd, weet precies waar hun kracht ligt: vlammen met de songs uit hun repertoire. Nadat ‘Der Widerstand’ als intro had geklonken, vuurde de Zweden ‘To Drink From The Night Itself’ op het publiek af. Doordat deze werd opgevolgd door ‘Slaughter Of The Soul’ en ‘At War With Reality’ werden de drie laatste platen van At The Gates direct met hun titeltracks in de kijker gespeeld.
Die drie albums vormden ook de ruggengraat van de show. Van Terminal Spirit Disease werd alleen ‘The Swarm’ gespeeld. ‘Raped By The Light Of Christ’ was het oudste nummer uit de set. Dat was de enige track van het in 1993 uitgekomen With Fear I Kiss The Burning Darkness. Niemand die er echter om maalde dat At The Gates deze keuze heeft gemaakt. Slaughter Of The Soul is immers de klassieker van weleer en de nieuwe platen laten horen dat At The Gates zijn niveau niet verliest.

Nadat ‘The Book Of Sand (The Abomination)’, van At War With Reality, op een uiterst overtuigende manier de zaal in was gevuurd, was het tijd voor misschien wel hét nummer wat At The Gates het best omschrijft: ‘Blinded By Fear’. Deze klassieker, veelvuldig gecoverd door menig andere metalband, staat voor alles wat de Zweden in zich hebben: het is bruut, het is melodieus en het is kort. Dat laatste zorgt ervoor dat At The Gates niet gaat vervelen. Deze band speelt geen passages onnodig lang.

Het slotakkoord was dan wel voor één van de langere tracks uit hun oeuvre: ‘The Night Eternal’. De afsluiter van At War With Reality vormde ook een mooie afsluiter van de show, en de gehele tournee. Het instrumentale einde gaf Tomas Lindberg de kans om al van het podium te gaan, waarna uiteindelijk ook de drums van het toneel verdwenen. De gitaarlijn zal nog lang in de hoofden van de aanwezigen zijn doorgezongen.
Misschien was de entree wat hoog waardoor At The Gates in de kleine zaal van de Antwerpse concertzaal stond, maar eerlijk is eerlijk, zo’n band verdiend een groter podium en een volle zaal. Anderzijds zullen de aanwezigen blij zijn geweest, want At The Gates was zo heerlijk dichtbij. Een mooie show om het jaar mee af te sluiten.
Meer foto’s op Facebook.
- Graveyard – 6 - 25 september 2023
- Steven Wilson – The Harmony Codex - 24 september 2023
- Epitome – ROTend - 24 september 2023