Vildhjarta – Måsstaden Under Vatten

Het kan zijn dat bij het grote publiek de naam al een beetje weggezakt is, maar bij eenieder die graag over de tong laat rollen dat die van djent houdt, vast niet. Vildhjarta is namelijk de afgelopen jaren niet de meest productieve band geweest. De band komt namelijk nu pas met haar tweede langspeler. Via Century Media komt Vildhjarta met Måsstaden Under Vatten.

Vildhjarta

Het was 2011 toen vanuit Zweden Måsstaden op de wereld werd afgevuurd. In de lijn van Meshuggah werd de progressieve metal op een intense wijze op de luisteraar gericht. Vildhjarta, welke toen al een aantal jaar actief was, maakte naam. Doordat de enige release daarna, een ep, in 2013 was, was het ook niet logisch in een wereld met een enorm aanbod van bands dat de metalhead deze Zweden een beetje begon te vergeten.

Måsstaden Under Vatten

Nu is er dan wel eindelijk die nieuwe langspeler van Vildhjarta. Dit is de eerste release met drummer Buster Odeholm, terwijl men inmiddels ook nog maar één zanger aan het front heeft. In het verleden waren er dat twee. Vildhjarta belooft de fan geen vluggertje, want de release bevat voor zo’n tachtig minuten aan muziek.

De tracklist van Måsstaden Under Vatten bevat zeventien tracks. Een deel daarvan is met zang, maar dat geldt voor lang niet alle tracks. Opener ‘Lavender Haze’ en het ijzersterke ‘Måsstadens Nationalsang (Under Vatten)’ laten horen dat Vildhjarta middels hun zware, progressieve metal met extravagante ritmisch de luisteraar met gemak vast kan houden. Vooropgesteld: men moet wel van de progressieve metal houden.

‘Heartsmear’ laat de kracht van de vocalen in Vildhjarta horen. De breaks vallen dan nog zwaarder als die stem even afstand neemt. Overigens moet men ook beseffen dat die grunt even diep als de zwaarte van de gitaren is. Dat deze Zweden hun melodie wel in het oog houden, zorgt ervoor dat die laagte goed te verteren is. ‘Vagabond’ onderstreept dat die vocalen niet alleen laag hoeven te brullen.

Måsstaden Under Vatten zal ervoor zorgen dat het lange wachten op de nieuwe plaat van Vildhjarta vergeten wordt. Dit is namelijk progressieve metal in de lijn der Meshuggah ten top. Tot over tien jaar.

Vildhjarta - Masstadens Under Vatten

Tracklist

1. lavender haze