Phlebotomized, Bloodphemy & Bruut @DB’S Utrecht

De goede line-up van afgelopen vrijdag werd opgevolgd door Big Ass metalfest #27. Dit vindt eens in de zoveel maanden plaatst in de DB’S Utrecht. De DB’S is voor muzikanten en muziekliefhebber uit de omgevingen de plek (natuurlijk ook voor mensen van buitenaf). De DB’S is voorzien van alle faciliteiten, oefenruimtes, studio’s, podium en een bar met veel diversiteit qua speciaal bier. Het bestaan van de DB’S wordt bedreigd door de plannen die zijn gemaakt. In het gehele gebied waar het CAB-gebouw staat zijn nieuwe plannen voor gemaakt. De vraag is nog of daar nog ruimte voor de DB’S is in het nieuwe bestemmingsplan.

BruuT

De opener van de 27e editie van Big ass Metalfest was de band BruuT. De band kan zeker omschreven worden als een band dat bruut is nadat je de stem hoort die de zangeres van BruuT produceert. Deze Tilburgse band spelen typische old school deathmetal. In hun set presenteerde ze hun nieuwe EP Bloodmoon. De set werd soepel gespeeld. Wat voor afwisseling zorgde waren de opmerkingen die tussendoor werden gemaakt. Ze wisten goed de aandacht te trekken van het publiek. De band had wel actiever op het podium mogen staan en meer mogen bewegen. Voor een band bestaand uit 3 man was het een goede set. Ze zijn een goede opener van het festival. Voor de old school deathmetal fans onder ons check hun nieuwe EP!

Bloodphemy

Bloodphemy, een band die al een poosje bezig is. Door de jaren heeft de band verschillende muzikanten versleten. Sinds 2017 hebben ze een nieuwe zanger namelijk Olivier van der Kruijf. Olivier kennen we onder andere van de thrash band Grindpad. De band heeft 29 maart een nieuw album uitgebracht namelijk In Cold Blood.

Toen ze het podium op kwamen werd er direct een bepaalde sfeer opgeroepen. Dit omdat ze allemaal een bepaalde kledij aan hadden. Deze kledij zat onder de nep bloedvlekken. De show werd ondersteund door Rutger van Noordenburg (Bleeding Gods & Shinigami). Rutger was actief in de band tot 2017. Daarna is hij meer op de andere twee bands gaan focussen. De band presenteerde deze avond diverse nummers van hun nieuwe plaat. Deze nieuwe nummers laten zien dat ze niet alleen maar old school deathmetal maken. Ze bewezen ons ook dat het ook modern is en melodieus. In deze show lieten ze een afwisseling zien tussen nieuw en oud. De mannen van Bloodphemy weten goed wat een potje headbangen in houd en probeerde het publiek hier ook in mee te krijgen. In conclusie een goede show van een band die zeker een potje kunnen raggen.

Phlebotomized

De afsluiter van deze 27e editie van Big Ass metalfest is Phlebotomized. Net zoals de voorgaande band hadden ze wat nieuws te presenteren voor ons. Ze hebben namelijk in december een splinternieuw album uitgebracht. Deze avond was voor hun net zoals Bloodphemy hun album release show. Het album heet Deformation of Humanity.

De mix van de muziek die Phlebotomized maakt kan als iets anders worden gezien. Dit omdat ze het niet alleen houden bij deathmetal maar ook breder opzoeken. Boven de standaard instrumenten bij een metal band is hier ook een keyboard in terug te vinden. De zanger liet ons tijdens deze show niet alleen maar gegrunt horen maar ook stukken waarin daadwerkelijk gezongen moesten worden. De afwisseling die plaatst vind in de muziek is groot. We krijgen niet alleen maar ruige gitaren voorgeschoteld maar ook breder dan dat. Ze waren veel aan het headbangen op het podium. Natuurlijk lieten ze niet alleen het nieuwe werk horen maar ook ouder werk. Het oude werk is wel een flink stuk ouder vergeleken met het nieuwe werk. Hun laatste album komt uit 1997. Dit optreden met dit nieuwe album kan zeker gezien worden als een goede comeback na jaren niks nieuws te hebben gemaakt.