The Lumberjack Feedback, Fiend & Barque @Gare Saint Sauveur, LIlle (FR)

19 april 2019. Voor sommige mensen staat die vrijdag in het teken van Goede Vrijdag. Voor de redactie van White Room Reviews gold dat ook. De hoofdletters konden alleen weg worden gelaten, want zij waren met een speciale reden afgereisd naar het Franse Lille. De metropool in het noorden van Frankrijk had namelijk een show op het programma waar men bij moest zijn: de releaseshow van Mere Mortals, de nieuwe plaat van The Lumberjack Feedback.

Goede Vrijdag was het zeker niet onderweg. Rondom Antwerpen liep alles flink vast door auto’s die net iets te dicht tegen elkaar waren gekropen. Met een vertraging van zo’n twee-en-een-half uur arriveerde de redactie in Lille. Net op tijd om Barque te aanschouwen.

Barque had de eer te mogen openen op deze avond. Waar in Nederland de eerste band het vaak moet doen met een half gevulde zaal, gold dat in de Gare Saint Sauveur niet. Het plein rondom het niet meer als station gebruikte station  stond al vol mensen: van jong tot oud, van hipster tot aan metalhead en reggae-rastafari. De gemoedelijke sfeer was zelfs tijdens de energieke show van Barque te merken. Hoofden deinsden mee op het tempo van de a-typische heavy muziek. Barque staat namelijk voor een vorm van progressieve metal met veel invloeden vanuit de hardcore. Mike en ik konden de band lastig linken aan andere bands. Het Nederlandse Hadana kwam er nog het dichtstbij. De blend van stijlen sierde de sound. Barque zorgde voor een daverende start van de avond.

Terwijl collega Ralf startte met het interview met de heren van The Lumberjack Feedback, haastte Mike zich vanuit de backstage naar de zaal om het Parijse Fiend te aanschouwen. Daarom zijn er geen foto’s van de show van Fiend. Deze heren hebben het goed voor elkaar, want in juni mag de band openen voor Tool tijdens diens Europese tournee, dus ook in een uitverkocht Ziggo Dome te Amsterdam. (MvG)

De band staat bekend om een pot stevige stoner/doom/sludge metal waarbij vooral het gevarieerde drumwerk zorgt voor opzwepende nummers die nergens vervelen. Drummer Renaud mepte niet alleen gevarieerd, maar ook nog eens dusdanig hard op de potten, dat hij tijdens (ik dacht) Vessels met een halve stick het nummer afmaakte. Los van het drumwerk, steken de riffs van Fiend goed in elkaar.  Niet voor niets mocht het vorig jaar verschenen album Seeress vele lovende kritieken in ontvangst nemen. Ook live wist de band  zonder moeite te overtuigen. Zanger Heitham bezwoer met zijn Sabbathiaanse vocalen het publiek, dat steeds dieper in trance raakte en opging in de muziek. Halverwege de set besloot ik om een pint te gaan nemen, ware het niet dat ik door de lange wachttijd de laatste twee nummers maar half heb meegekregen. Als ik na een kwartier de goudgele rakker (Hommel bier) ontvangen heb, is de band net klaar met de set. Hoe dan ook kan er geconcludeerd worden dat de band een puike set heeft weggespeeld vanavond in Lille en dat dit een prima generale is geweest om straks met Tool op pad te gaan. (MvG)

Ondanks dat de eerste twee bands al puur smullen waren, stonden de meeste aanwezigen toch vooral daar vanwege The Lumberjack Feedback. De band, waarvoor Mike en ik een tal van jaren terug voor het eerst naar Lille reisden, staat bekend om hun instrumentale door doom en stoner beïnvloede muziek. Het belangrijkste wat men moet weten bij deze band is dat er twee drummers van de partij zijn. Dat maakt niet alleen de muziek bijzonder, ook de podiumpresentatie valt daardoor op.

Deze show stond natuurlijk in het teken van Mere Mortals. Deze langspeler, die verschijnt via Deadlight Entertainment en pas de tweede langspeler is voor dit vijftal, opent met ‘Therapy?’. Daarmee trapte The Lumberjack Feedback ook in de Gare Saint Sauveur, waar shows altijd gratis zijn, af. The Lumberjack Feedback is als wijlen ISIS. Dit kaliber bands grijpt de luisteraar op een indrukwekkende intense manier bij de strot om deze pas na de laatste noten weer los te laten. Op deze manier bleek niet alleen dat de songs van Mere Mortals op schijf hoogstaand zijn, live zijn ze dat minimaal even zo.

Vier uur reizen waren deze bands meer dan waard. Zowel Barque, Fiend als The Lumberjack Feedback zijn unieke bands in hun soort. Deze acts zijn met niets of niemand te vergelijken en moeten daarom zelf ervaren worden. Wie deze ervaart, zal verlangen naar meer hiervan. Een fantastische avond met bands op hoog niveau en de gastvrijheid van de Gare Saint Sauveur en zijn bezoekers.