Aversions Crown – Hell Will Come For Us All

Australië is een ruig land. En in ruige landen wonen ruige mensen. En ruige mensen die muziek maken, maken ruige muziek. En ruige muziek moet extreem zijn. Dat betekent dus dat ruige mensen die ruige muziek maken, extreme muziek maken dat uit Australië moet komen.

En dat klopt ook, want Australië kent vele extreme bands in verschillende disciplines. De laatste jaren herbergt het continent vele deathcore bands die het internationaal prima doen. Aversions Crown is er daar een van. Hell Will Come For Us All is de vierde langspeler en nummer drie die via Nuclear Blast wordt uitgebracht. Eens luisteren of de hel inderdaad op ons zwakkelingen is neergedaald…

De grootste verandering ten opzichte van voorganger Xenocide (2017) is dat Mark Poida vervangen is door Tyler Miller. Verder geen veranderingen, dus trappen we af met ‘The Soil’.

Het nummer trapt af met een ‘typisch deathcore’ introotje, maar na een paar seconden is het klaar met de ‘pret’, want dan knalt de band loeihard uit de startblokken. Met een mechanische precisie van een machinegeweer ramt drummer Jayden Mason de eerste blastbeat door je strot. De gitaarpartijen hebben iets melancholisch, waardoor de muziek van Aversions Crown ook iets wegheeft van postblackmetal. Maar denk nu niet –als je de muziek van de band niet kent- dat dit een harde versie is van een postblackmetal/ cascadian blackmetal band, want dan kom je van een koude kermis thuis. Nee, melancholie wordt afgewisseld met deathmetalriffs, beatdown riffs maar ook met hardcore-achtige passages. Zo deden een aantal stukken in ‘Born in the Gutte’r me denken aan ‘We Were The Keepers’ van Psycroptic. En als er een Aussie band is die ik persoonlijk altijd al geweldig heb gevonden, dan is het Psycroptic wel.

Hedendaags

Laat dit ook een brugje zijn naar Aversions Crown en naar deze nieuwe langspeler. Want deze is gewoon geweldig. Men snijdt hedendaagse onderwerpen aan (verschil tussen arm-rijk, oorlogen, kinderarbeid, systeemdenken), die kritisch bezongen/ beschreeuwd worden door nieuwkomer Miller en ondersteund worden door een pot geweldige muziek van Michael Jeffrey, Chris Cougan en dus drummer Jayden Mason. Lekker riffwerk, knallende drums, voldoende afwisseling in- en tussen de nummers en een van de meest geweldige producties die ik sinds lange tijd gehoord heb. Hel wordt echt losgelaten in je woonkamer en slokt je op om je mee te nemen naar de negende ring.

Aversions Crown maakt met een geweldige pot technische deathcore haar albumtitel helemaal waar. Absolute aanrader, ook voor mensen die niet van deathcore houden, maar wel van extreem goede muziek.

Tracklist Hell Will Come For Us All

1.  The Soil