Decapitated – Cancer Culture

Het heeft een tijdje geduurd, want Anticult verscheen alweer in 2017. De fans ontvingen wel signalen dat er wat op komst was, maar het wachten was toch lang. Na vijf jaar is het dan wel zo ver. Via Nuclear Blast komt Decapitated met die langverwachte plaat, welke Cancer Culture heet.

Decapitated

De Poolse death metal band draait inmiddels alweer flink wat jaren mee. Ten opzichte van de vorige plaat zijn er wel wat wisselingen geweest. Achter de drumkit zit nu James Stewart, die gekend kan worden van onder andere Vader. Bassist Pawel Pasek is ook terug in de gelederen. Hij speelde van 2012 tot en met 2016 ook al in Decapitated. Bandleider Vogg is overigens inmiddels ook in Machine Head te vinden, wat het toch ook bijzonder maakt dat Decapitated juist nu met Cancer Culture komt. Die man zal het wel druk hebben.

Cancer Culture

De nieuwe schijf duurt iets minder dan veertig minuten. De tien tracks die worden voorgeschoteld op Cancer Culture kennen in ‘From Nothingness With Love’ een mysterieuze opener. Die track duurt één minuut en zeventien secondes. Er staat nog een song van die lengte op, ‘Locked’. Dat is echter wel een echte song, waarbij de furie hoog in het vaandel wordt gedreven. Decapitated flirt hier openlijk met de grind.

Decapitated is duidelijk niet de studio ingedoken om het rustig aan te doen. ‘No Cure’ is daar een goed voorbeeld van. De Polen weten weer te strooien met opzwepende killerriffs, waardoor ze de metalhead met gemak in beweging krijgen. ‘Hello Death’ is daar ook een goed voorbeeld van. Weet wel dat die riffs van Decapitated een sterk technisch gehalte hebben, waardoor men ook nog met verrassende ritmes weet te grooven. Overigens horen we in die track ook Tatiana Shmalyuk. Inderdaad, dat is die indrukwekkende frontvrouw van Jinjer. Zij is niet de enige die een gastbijdrage levert op Cancer Culture. ‘Iconoclast’ verwelkomt Robb Flynn die mee komt brullen. Hoe die connectie tot stand is gekomen, laat zich wel raden.

Decapitated heeft met Cancer Culture een plaat die de liefhebbers van de keiharde metal met open armen zullen verwelkomen om die vervolgens grijs te gaan draaien. Een enerverend staaltje metal van de bovenste plank.

Decapitated - Cancer Culture - Artwork

Decapitated online

NUCLEAR BLAST ONLINE