Demenzia Mortis -Anti Kult

Laat ik beginnen met het Belgische Sounds of Hell Records, dat Anti Kult van Demenzia Mortis uitbrengt, een compliment te maken om haar promo’s ook als flac bestanden te sturen. Je wilt per slot van rekening dat de luisteraar de muziek te horen krijgt zoals deze bedoeld is, in plaats van dat je een bakje gecomprimeerde mp3 prut probeert in te schatten op waarde.

Voor mij persoonlijk is het Belgische Demenzia Mortis een compleet nieuwe naam aan het blackmetal firmament. Niet geheel verwonderlijk want ondanks dat dit Belgische kwartet al sinds 2014 aan de weg timmert, is Anti Kult pas hun eerste langspeler. Wel moet vermeld worden, is dat de band in 2018 een EP heeft uitgebracht met de naam Memento Mori, waarvan de tracks ‘Blood Ritual’ en ‘Memento Mori’ in geremixte versie op dit album te horen zijn. Een leuke aanvulling op het album dat nog 10 overige nummers herbergt.

Invloed

Volgens de bio is Demenzia Mortis een band die je zeker moet gaat luisteren als je bands als Marduk, Behemoth en Dark Funeral een warm hart toedraagt. Om eerlijk te zijn, zijn dit bands die helemaal niet bij mij opkomen als ik luister naar Anti Kult. Het enige raakvlak met de genoemde bands is de snelheid in de nummers, die vaak gecreëerd worden door een aparte, hakkende blastbeat van meneer AxHell. Een type blastbeat waar je echt van moet houden in de muziek.

Door het gebruik van deze blastbeat doet de muziek mij eerder denken aan een combinatie van de oude Enthroned (Apocalypse Manifesto) en het Nederlandse Warlust. Qua akoestische- en sfeerpassages schiet de naam van het Italiaanse Necromass door mijn hoofd. De informatie in de bio zet een oude black metal rot waar ik mezelf onder schaar, toch op het verkeerde been. Het niveau van een Marduk, Behemoth of een Dark Funeral wordt namelijk nergens gehaald.

Codex 666

Het feit dat het niveau van deze bands niet gehaald wordt, betekent niet dat Anti Kult een slecht album is. Zo is de productie uitstekend te noemen. Geen ouderwets gezoem en gekraak, maar een heldere, wat militant aandoend geluid siert het album. Qua songwriting heeft de band nog terrein te winnen. Geregeld had ik het gevoel –zoals bij ‘Codex 666’ of de titeltrack- dat ik zat te luisteren naar aan elkaar geplakte elementen. Hier liggen kansen om de riffs en de tempowisselingen wat vloeiender in elkaar te laten overlopen, zodat er een wat meer organisch geheel ontstaat.

De vraag is natuurlijk of dit album anno 2021 een (nieuw) publiek aan zich weet te binden? Dat is lastig te bepalen. Ik denk zeker dat er Belgen zijn die de muziek van Demenzia Mortis een warm hart zullen toedragen, omdat ze de leden kennen of ze uit de buurt komen van Mons. Maar buiten de ‘bergen’ zal de band het moeten gaan hebben van heel veel optredens om meer naamsbekendheid te vergaren.

Tot slot nog een advies; als er meer optredens gaan komen in de toekomst, laat de band dan werken aan de podiumpresentatie. De clips die op Youtube te vinden zijn van live-optredens laten namelijk een presentatie zien die afbreuk doet aan de kwaliteit van de nummers.

Demenzia Mortis - Anti Kult

Tracklist Anti Kult

01 – Dies Irae