Espen Berg Trio – Free To Play

Het Espen Berg Trio staat bekend om zijn jazz waarbij improvisaties hoog in het vaandel worden gedragen. Naast de pianist Espen Berg bestaat de band uit een drummer en een contrabassist. Afgelopen zomer kwam dit gezelschap met haar derde plaat. Via Odin verscheen toen Free To Play.

De band opent met ‘Monolitt’. Waarschijnlijk waant de luisteraar zich dan in ‘De Droomvlucht’ van de Efteling. Subtiele melodieën worden frivool gespeeld, zonder dat ze echt aan de oppervlakte lijken te komen. Dit is dan ook nog maar de voorzichtige opening van Free To Play, want in het daarop volgende ‘Skrivarneset’ komt de band pas echt aan spelen toe. De leidende piano kan bij vlagen klinken alsof deze in een voortreffelijk restaurant als achtergrond muziek fungeert, om even later alle aandacht op zich te eisen met indrukwekkende improvisaties. Daarbij is de rol van de bassist en de drummer niet van ondergeschikt belang.

In ruim vijftig minuten schotelt Espen Berg Trio op Free To Play de luisteraar negen nummers. Het eerder aangehaalde ‘Skirvarneset’ is met zijn iets meer dan acht minuten de langste op de schijf. ‘Oumuamua’ is één van de fijnst in het gehoor liggende voor een breed publiek. Deze manier van de jazz bespelen, zal bij veel mensen associaties met mooie locaties oproepen.

Met Free To Play heeft Espen Berg Trio een plaat gemaakt die in de luxe restaurants ideaal op de achtergrond kan klinken, terwijl deze ook even indrukwekkend is als deze op de voorgrond wordt gespeeld in een huiskamer onder het genot van een goed glas rode wijn. Kortom, Free To Play is een veelzijdige, mooie plaat.

Ralf W.