Exxperior – Escalation Conflicts

Wat hebben Richard Wagner, Johann Sebastian Bach, Till Lindemann, Katja Kassin en Exxperior gemeen? Leipzig. De stad die meer herbergt dan de plaatselijke voetbalclub is ook een mooie voedingsbodem voor wat met cultuur te maken heeft. Die laatst genoemde speelde zich dit jaar in de kijker met een nieuwe plaat. Via Iron Shield Records kwam Exxperior namelijk met Escalation Conflicts.

Exxperior

Misschien zal de naam Exxperior niet bij iedereen direct wat zeggen, maar deze band bevindt zich in de hoek waar de thrash leidend is en direct ook open staat voor andere invloeden. De muziek wordt dan soms ook wel avant-garde thrash genoemd. Exxperior bestaat momenteel uit twee leden, waarvan geldt dat Exx Tom alles wat met de muziek te maken heeft, doet.

Escalation Conflicts

De nieuwe langspeler van Exxperior is een langspeler in de volledige lengte van dat begrip. De plaat staat namelijk letterlijk vol. De vijfenzeventig minuten starten met ‘Exitiabilis Creatura’, wat een kleine drie minuten aan een hoorspelachtige scène lijkt. Daarna start de muziek pas echt.

Muzikaal put Exxperior veel invloed uit de thrash. Toch zijn het juist die extra’s die de muziek zich laten onderscheiden van de gangbare thrash. In ‘Timeless But Mindless’ weet de band te doen denken aan Dr. Living Dead, terwijl men juist ook aan het eind op een Van Halen-achtige wijze de Aardse sferen verlaat. ‘The Agnostic Jam’ zorgt ervoor dat men middels meerstemmigheid stiekem ook GWAR lijkt te eren.

Lange tracks

Exxperior heeft ook twee echt lange tracks voor de metalhead in petto. ‘A Murderer’s Excuse’ is daarbij net iets korter dan ‘The Ethical Meaning Of Success’, wat weer de laatste echte track van de plaat is. Daarna volgt namelijk alleen ‘Anything’ og. ‘The Ethical Meaning Of Success’ is ook een goed voorbeeld van het anders denken door dit duo. Exxperior staat het in de bridge toe om een soort van alien-achtige Duitse rap toe te staan. Daardoor is men daarna wel direct genegen om een grote circlepitt in de woonkamer te bouwen.

De toevoeging van avant-garde aan de thrash kan misschien wat mensen afschrikken, maar Exxperior laat op Escalation Conflicts horen dat het juist ook voor een verrassend plaat kan leiden. Wie het theatrale niet schuwt, zal helemaal opgaan in deze release.

Exx-Cover_Escalating Conflicts

Exxperior online