GHØSTKID – GHØSTKID

Kapitalen – hoofdletters dus –  en streepjes door ‘o’s. Neemt de nieuwe generatie definitief afscheid van de metal-umlaut? Het zijn toch wel blikvangers als de nieuwe plaat van GHØSTKID wordt voorgeschoteld. Met kapitalen en met die gekke ‘o’s tovert GHØSTKID de debuutplaat tevoorschijn via Century Media.

GHØSTKID

Het moge dan een nieuwe naam aan het front zijn, de leden hebben hun sporen al wel verdiend. Zo kan frontman Sebastian ‘Sushi’ Biesler gekend worden van Eskimo Callboy en is er ergens anders in de bezetting ook een link met To The Rats And Wolves te vinden. De vier heren hebben samen hard gewerkt aan hun debuutplaat. Die gewoon naar de band zelf heet.

Een eerste wapenfeit

GHØSTKID heeft op deze debuutplaat elf tracks geplaatst. Bij deze tracks wordt eenzelfde typering aan de grafemen toegekend: kapitalen en die streepjes dus. Misschien leidt dat voor sommige zielen af, maar het gaat om de muziek. En wie de eerder genoemde bands kent, snapt ook dat het hier vanuit een moderne insteek zal gebeuren.

De muziek van GHØSTKID laat zich het beste omschrijven als een middenweg tussen metalcore, electrocore en rock. Opener ‘FØØL’ gooit er middels moderne sounds flink de beuk in, wat bijvoorbeeld ook voor ‘DRTY’ geldt, waar ‘SHARKS’ juist de gevoelige, rockende kant van deze band bloot legt. Dat contrast doet de plaat goed.

Bij een aantal tracks komen er nog gastmuzikanten meespelen. In ‘THIS IS NØT HØLLYWØØD’, welke de hiphop zelfs nog een podium geeft, komt Timi Hendrix om de hoek kijken. Die blijkt niet gekomen te zijn voor de gitaarkunsten van een bijna naamgenoot. De liefhebber van rock en metal zal hier snel door skippen, maar de jonge honden in het genre zullen alleen maar enthousiaster worden. Dit nummer staat overigens twee keer op de plaat. Aan het eind staat hij ook nog met Johnny 3 Tears in plaats van Timi Hendrix.

Mille Petrozza en Marcus Bischoff

GHØSTKID heeft ook twee gastvocalisten van naam weten te strikken. In ‘SUPERNØVA’ komt Marcus Bischoff van Heaven Shall Burn meedoen. Dat geeft op vocal gebied meer variatie in dit brute nummer. ‘CRØWN’ wordt zelfs opgesierd met de komst van Mille Petrozza. Wie die naam niks zegt, kan beter zeggen dat die niks met metal heeft. Niet alleen de track is aansprekend, ook het idee dat zo’n icoon zijn samenwerking leent aan zo’n moderne uitspatting van de metal.

Het is een nieuwe naam, het is modern en steekt dat zeker niet onder stoelen of banken, maar GHØSTKID snoert zelfs de critici van moderne, door electonica beïnvloede metalcore bruut de mond. Hoewel niet elke track direct raak is, laat deze debuutplaat van GHØSTKID op vele momenten horen dat deze band potentie heeft de jeugd ook te bekeren tot het hardere werk.

GHØSTKID - GHØSTKID

Tracklist GHØSTKID

1. FØØL