Pallbearer – Forgotten days

Toen de Amerikaanse band Pallbearer in 2017 met de langspeler Heartless kwam, stond de band nog onder contract bij Profound Lore Records. Die platenmaatschappij is ingeruild voor het grote Nuclear Blast. Dat onderstreept ook de groei van deze groep. Via die platenmaatschappij zag Pallbearer Forgotten Days verschijnen.

Pallbearer

Het was aan het eind van het eerste decennium van deze eeuw. Pallbearer vond zijn oorsprong in het Amerikaanse Little Rock. Vier jaar later was hun eerste langspeler daar, twee jaar daarna gevolgd door een tweede. Pallbearer kreeg wereldwijd steeds meer aandacht en zag door de pakkende mix van doom, rock en metal hun schare fans alleen maar groeien.

Forgotten Days

Op deze vierde langspeler van deze Amerikanen staan acht tracks. Samen zijn zij goed voor ruim vijftig minuten aan muziek. Muziek is bij Pallbearer zelden kort van aard. ‘Silver Wings’ duurt meer dan twaalf minuten en afsluiter ‘Caledonia’ haalt de acht minuten niet. Oké, ‘Stasis’ en ‘The Quicksand Of Existance’ duren vier minuten. Kort voor deze band.

De sound van Pallbearer herbergt vele invloeden. Opener ‘Forgotten Days’ laat dat gelijk horen. Van Opeth tot aan Radiohead en Soundgarden lijken erin terug te komen, terwijl een klein moment in de vocalen zelfs een knipoog aan Primus gegeven wordt. Daarentegen hoort men in ‘Riverbed’ ook nog de stevige rock terug, waarbij het cleane stuk voor kippenvel zorgt. Pallbearer mag in deze woorden dan wel heel divers klinken, hun sound is één geheel.

En een track van meer dan twaalf minuten staat niet op de plaat om niet besproken te worden – zonder daarbij de overige tracks niet tekort te willen doen. ‘Silver Wings’ is een nummer waarbij men direct merkt dat het tijd is om eens goed in een comfortabele stoel te gaan zitten. Hier volgt iets groots. En dat is het ook. Wie sommige momenten uit deze geweldige opbouw haalt, zal denken dat zelfs Steven Wilson van invloed is op Pallbearer. Voor zover de band dat nog niet deed, stijgen de heren hier boven zichzelf uit.

Pallbearer heeft met Forgotten Days het bewijs in handen waarom de stap naar Nuclear Blast gerechtvaardigd is. Deze plaat is breder dan de doom. Dit is puur genieten op een niet al te hoog tempo, maar wel meer dan vijftig minuten op een zeer intensieve manier.

Pallbearer - Forgotten Days

Tracklist Forgotten Days

1. Forgotten Days