Hellwitch – Annihilation Intercention

Hellwitch is een band die het reilen en zijlen in de wereld van de metal al lang en breed kent. Inmiddels nadert het veertigjarig jubileum, maar dat is voor volgend jaar. Eerst de nieuwe langspeler, welke onderhand ook wel eens mocht komen. Die nieuwe langspeler van Hellwitch heet namelijk Annihilation Intercention, een album dat uitkomt via Listenable Records.

Hellwitch

Opgericht in 1984 is Hellwitch nog steeds aan het front van de metal. Gewapend met de invloeden van zowel de thrash en death gaat deze formatie onder aanvoering van Pat Ranieri er nog steeds vol voor. Ondanks de talloze jaren in het vak, is het geen band geweest van de overdadige hoeveel langspelers. Sterker nog, Annihilation Intercention wordt pas de derde full-lenght. Daarmee krijgt het uit 2009 komende Omnipotent Convocation eindelijk een opvolger.

Annihilation Intercention

Waar de standaard versie van Annihilation Intercention negen tracks telt, komt de vinylversie met een nummer extra. Op die uitgave van Annihilation Intercention schotelt Hellwitch ook hun kijk op ‘Sweet Home Alabama’ van Lynyrd Skynyrd aan de luisteraar voor. Zonder dat nummer duurt de plaat maar net meer dan veertig minuten.

Het is wel duidelijk dat Hellwitch al die tijd heeft gewacht met het uitbrengen van een nieuwe langspeler om echt te vlammen. De bassist-loze band knalt er meedogenloos is, smijt met gierende solo’s en opzwepende riffs en doet het op een enkel kort moment nimmer rust aan. Dat is Hellwitch ten voeten uit. ‘At Rest’, ‘Hellwitch’ en ‘Delegated Disruption’ zijn nummers die er bij de liefhebber van thrash en death in zullen gaan als zoete koek. Het lange ‘Anthropophagi’, welke meer dan zeven minuten duurt, start nog wel rustig, maar daarna gooit Hellwitch juist alle registers van hun metal open om de luisteraar het vuur aan de schenen te leggen.

Veertien jaar heeft het geduurd, maar met Annihilation Intercention heeft Hellwitch een vurige, rauwe thrashy death plaat die de metalhead alleen kan weerstaan met goed opgewarmde nekspieren. Men is gewaarschuwd.

Hellwitch - Annihilation Intercention

Tracklist Annihilation Intercention

1)Solipsistic Immortality