Immolation – Acts Of God

Met Acts of God brengt Immolation onder leiding van Ross Dolan, haar elfde full-length uit. Net als de drie voorgangers, wordt ook dit album uitgebracht door Nuclear Blast. Daar waar Nuclear Blast staat voor kwaliteit, is dat bij Immolation niet anders. De New Yorkers brengen als sinds hun eerste album in 1991 – Dawn of Possession – louter kwaliteitsalbums uit. Kwaliteit in de zin van ‘je weet precies wat je krijgt’.

Verwacht derhalve ook deze ronde geen muzikale verrassingen. Nummers als ‘Age of No Light’ en/of ‘Apostle’ worden gekenmerkt door de diepe gorgel van Dolan en typische slepende gitaarriffs van Robert Vigna. Dit alles wordt ondersteund met het hakkende en strakke drumwerk van Steve Shalaty. Het mooie aan Shalaty is dat de beste man misschien niet de meest creatieve drummer is, maar qua ‘oldschool American Deathmetal drumming’ is en blijft hij toch een krachtige dieselmotor voor de band.

Instrumentale tracks

Wat valt er verder te zeggen over deze nieuwe plaat? Niet zo veel eigenlijk. Zoals gezegd doet de band muzikaal gezien niks verkeerd en heeft ze het voordeel al een tijdje mee te draaien. Dit met als voordeel dat het album wijdverbreid opgepakt zal worden. De vraag is of dat ook zou gebeuren als dit een compleet nieuwe naam aan het firmament zou zijn? De twee instrumentale nummers, waaronder het intro ‘Abandoned’ voegen namelijk niks toe aan het album en de dertien (!) overgebleven nummers liggen allemaal in elkaars verlengde. Dat maakt dat ik zelfs na een aantal luisterbeurten, niet echt een favoriete track heb kunnen aanwijzen.

Maar goed, wat maakt dat in dit geval uit? Dit is Immolation! En Acts of God van Immolation is een album geworden dat net zo sterkt is als de chassis van een dikke Amerikaanse Cadillac die altijd in de Californische zon heeft gestaan.

Immolation - Acts Of God - Artwork

Tracklist Acts Of God

1. Abandoned 01:08