Insurrection – Exiled To Earth EP

Er zijn bands die om de haverklap releases uitbrengen en er zijn er die dat in veel mindere maten doen. In die laatste categorie kan de uit Friesland afkomstige band Insurrection het beste geplaatst worden. Die band is namelijk opgericht in 2010 en zag onlangs pas hun derde release uitkomen. Die release van Insurrection heet Exiled To Earth en komt fysiek uit via Tunnelgeur Records.

Insurrection

Dit viertal is dus al gestart in 2010 en de huidige line-up is al sinds 2012 samen. Dat was dus ook de bezetting tijdens de eerste EP, die in 2015 het licht zag, en de enige langspeler. Die enige langspeler kwam uit in 2019 en was genaamd Circles Of Despair. Gezien Exiled To Earth net voor de jaarwisseling het licht zag, kan wel gesteld worden dat om de vier jaar iets uitbrengen de systematiek van dit gezelschap is.

Exiled To Earth EP

Deze release komt met vier tracks. Samen zijn die goed voor net geen achttien minuten aan muziek. Duidelijk is bij het horen van deze nummers dat Insurrection de tracks op Exiled To Earth niet eenzijdig heeft ingericht. De death metal en thrash metal lijken flink met elkaar in strijd om wie nou de meeste invloed heeft, maar bij vlagen is de furie van de debuutplaat van Textures ook nog te ervaren. Dat zit hem ook in de rauwe vocalen. Hoewel daar soms ook zowel zware grunts als knijpende, hoge uithalen bij zitten, zorgt die, zo lijkt het, door de hardcore gevormde stem een krachtig element om de luisteraar flink aan te zetten.

Dat Insurrection alles uit de kast heeft gehaald voor deze release, blijkt uit het feit dat Exiled To Earth zowel qua mix als master door Mendel bij de Leij onder handen is genomen. Wie de laatste jaren de metal heeft gevolgd, weet waar die man toe in staat is als hij in charge is van de knoppen. ‘The End Of Honesty’, waar deze Friezen ook in laten horen dat zij tempowisselingen vakkundig in kunnen zetten om de nekspieren op een veelzijdige manier warm te houden, is daar een goed voorbeeld van. De gitaar spat er echt uit, zonder dat deze too much in de mix ligt. Anderzijds zijn de sferische elementen, als in ‘In Terram Extorres’, lekker in het gehoor liggend, zodat de waarde in de opbouw ook echt daar is.

Insurrection heeft met Exiled To Earth een extended play in handen die laat horen dat aandacht geven aan een release loont. Het is nu maar hopen dat deze Friezen de liefhebbers niet weer vier jaar laten wachten, want dat zou zonde zijn.

Insurrection - Exiled To Earth EP

Tracklist Exiled To Earth EP

1. Hopeless World Below