Lunar Tombfields – An Arrow To The Sun

Ergens in februari dit jaar reviewde ik de eerste langspeler van het Franse Lunar Tombfields genaamd The Eternal Harvest. Enkele maanden later staat deze nieuwe langspeler van Lunar Tombfields genaamd An Arrow To The Sun al weer klaar op het lijstje van Les Acteurs de L’Ombre Productions om te worden gereleased.

De vorige plaat vond ik redelijk. De post-blackmetal voerden de boventoon, het geheel klonk niet verkeerd, maar verrassen deed het album nergens. En dat geldt eigenlijk ook voor dit nieuwe album. Het duo M. en Äzh heeft deze ronde maar liefst zes in plaats van vier track geschreven en de lengte van de nummers is ingekort van gemiddeld tien á elf minuten per nummer naar een gemiddelde van acht. Dat betekent dat je minder het gevoel hebt dat de nummers voortkabbelen.

Melodie voor in je hoofd

Openingstrack ‘An Elegy To The Fog Dancer’ start sfeervol en langzaam en blijkt met een lengte van drie minuten een opmaat voor de eerste ‘echte’ track ‘Solar Charioteer;’. De track start met een sneller passage die voorzien is van een melodielijntje dat de hele dag in je hoofd blijft zitten. Omdat de track eindigt zoals het begon, hebben we hier te maken met en nummer met een echte kop en staart. Echter, na ruim negen minuten heb ik niet het gevoel gehad, dat ik naar iets heb geluisterd dat mij in extase wist te brengen.

Sfeervol

Ook tracks als ‘As Iron Calls, So Pile the Dreams’ of ‘Le chant des tombes’ zijn prima nummers, maar laten in ieder geval bij mij geen grote indruk achter. Sfeervol is het zeker, aan afwisseling geen gebrek, maar de muziek mist wat power. Ik denk dat de zang van M. hier ook mee te maken heeft. Hij probeert meer op een gekwelde manier de duisternis de wereld in te roepen, maar het blijft vooral geroep. Bands zoals MGLA of Misþyrming gebruiken deze zangtechniek ook, maar dan op een meer overtuigende manier. Misschien dat M. met een rechte toe recht aan blackmetal scream de muziek wél meer kracht had weten bij te zetten? We zullen het nooit weten…

Wat we wel weten is dat An Arrow To The Sun wederom een degelijke sfeervolle blackmetal plaat is geworden van Lunar Tombfields die door fans van Uada, Wolves in the Throne Room en dat soort bands, zeker een keer beluisterd moet worden.

Lunar Tombfields - An Arrow To The Sky

Tracklist An Arrow To The Sun

1 An Elegy to the Fog Dancer 03:01