Nightwish – Once (Remastered & Instrumental)

7 juni 2004. Die dag zorgde ervoor dat de wereld voor Nightwish nooit meer hetzelfde zou zijn. Om vele redenen is Once een bijzonder moment voor die band. De groep brak wereldwijd met deze plaat door. Het huwelijk met Nuclear Blast was daar. De power metal werd meer ingeruild voor de symfonische evenknie. Maar bovenal – en dat wist men toen nog niet – was Once de laatste plaat met icoon Tarja Turunen op de vocalen.

Nightwish en Once

De plaat volgde destijds Century Child op en brak alle records wat kosten betreft. Alleen de productie kostte al €250.000. Daarbij zijn de videoclips nog niet in meegerekend. Kosten werden dus niet bespaard en dat bleek het meer dan waard. Waar Tarja de absolute blikvanger was, gold Tuomas Holopainen als het brein. Dat is hij dezer dagen nog steeds. Van die line-up ziet hij alleen gitarist Emppu Vuorinen nog naast zich in de band.

Nightwish trok op Once alle registers open, waardoor het afscheid van de power metal niet eens als erg ervaren kon worden. Oké, fans van uur één zullen wat meewarig hebben gekeken, maar de wereld viel voor Nightwish. ‘Ghost Love Score’, welke veruit de langste track op Once is, en ‘Nemo’ gelden nog steeds als toptracks in het oeuvre van Nightwish. Er zijn stemmen die zeggen dat ‘Ghost Love Score’ misschien wel de beste in zijn soort is.

Once (Remastered & Instrumental)

Deze heruitgave van Once laat Nightwish een beetje opgefrist klinken. De tracks zijn opnieuw gemasterd, waardoor het anno 2021 vol klinkt. Natuurlijk was er destijds al genoeg geld uitgegeven om elke strijkpartij, elk element van het orkest en elke noot van het koor perfect vast te leggen. De leek zal dan nu ook niet veel verschil horen. Dat is aan de diehard fan.

Buiten de elf tracks van de originele tracklist, zijn op de tweede schijf diezelfde elf tracks te vinden. Dan is het echter zonder de fluwelen vocalen van Tarja Turunen, zonder de mannelijke stem van Marko Hietala, maar wel met het koor. Oké, wie de muziek van Nightwish op Once zal – mocht dat nog niet gebeurd zijn – direct verliefd worden op de stem van Tarja, maar die tweede schijf is goud waard. De extreme gelaagdheid, het muzikale vernuft en de sublieme songwriting van Holopainen komen zo nog meer naar boven.

‘Planet Hell’ is daar een goed voorbeeld van. De uithalen van het koor passen perfect in de muziek, maar alle onderdelen van de instrumenten komen sterk naar voren in de mix. Het krachtige karakter aldaar zorgt er ook voor dat de band niet inboet op intensiteit ondanks de magistrale partijen van het orkest.

Vooropgesteld; remasters zijn leuk voor de diehard fan én de mensen die de plaat nog niet hadden. Maar, deze heruitgave van Once onderstreept driedubbel waarom 2004 een gouden jaar voor Nightwish was. Een plaat, in de nieuwe versie of origineel, die niet in de collectie mag ontbreken. Dat blijft een feit.

Nightwish - Once (remastered & instrumental) - Artwork

NIGHTWISH ONLINE

NUCLEAR BLAST ONLINE