Prey – Grey City EP

Tilburg floreerde ooit in de textielindustrie. Het massale vertrek daarvan heeft de Brabantse stad goed opgevangen. Tegenwoordig wordt de stad meer geassocieerd met de 013 en voetbalclub Willem II. Beide liggen, al dan niet door corona, ook op hun gat. Tilburg leeft niet echt meer. Dat is ook de inspiratie voor de ep Grey City van de Tilburgse band Prey.

Prey

De band is opgericht in het jaar voor het door corona geteisterde 2020. Voor hen die niet zo sterk zijn in rekenen: 2019 dus. Vanuit Tilburg wist de band via Humanimaal Records een eerste demo-tape op de markt te brengen. In 2020 werd er bij Patrick Delabie in Studio 195 nog coronaproof ruimte gevonden om wat materiaal op te nemen. En zo kwam Grey City tot stand.

Grey City

Voordat er iets over de nummers gezegd wordt, moet worden aangehaald dat de cover van deze release een mooi beeld schetst van Tilburg, grijs en verlaten. Het beeld is geschoten door fotograaf Chris Oomes. Het is dat er nog een persoon te bekennen is, anders had het veel weg van de film Homo Sapiens van Nikolaus Geyrhalter.

De ep, die eerst alleen nog digitaal de wereld kan verblijden, telt vijf tracks. Muzikaal kan worden gesteld dat Prey rockt, dat zij als volleerd punkers tegen alles op het pad schoppen en dat zij energie presenteren op een niveau waar menig goed geprepareerde Noord-Koreaanse kernraket niet tegenaan kan. (Overigens, hierbij wordt niet gesteld dat dat land die heeft, voordat men hier problemen mee krijgt.)

‘Means Without Ends’, wat de afsluiter is voor iedereen die niet op repeat drukt, laat Prey ergens tussen John Coffey en Refused hangen. Het instrumentale ‘Year Of The Rat’ haalt ook de banden met de post-punk aan. Dan blijkt dat Prey zonder vocalen net zo energiek uit de hoek kan komen. ‘Grey Cities’, de opener van de plaat, laat daarbij nog goed horen dat men ook geen high-end effecten nodig heeft om lekker rauw uit de hoek te komen.

Het is een ode aan corona, want zonder corona was er misschien nooit ruimte geweest om deze plaat op te nemen. Tevens is het een ode aan Tilburg. Deze blijkt in Prey namelijk nog steeds een reanimator van de culturele sector te hebben. In tijden dan de mensheid dood lijkt, leeft Prey middels de ep Grey City.

Prey - Grey City EP

Tracklist Grey City EP

1.Grey Cities 03:00