ROtting christ – The Heretics

Rotting Christ
The Heretics
Release datum: 15-02-2019

Rotting Christ, deze Griekse mannen hebben een mooi stukje werk afgeleverd voor de liefhebbers van black metal. Het album heet The Heretics en is uitgekomen 15 februari. Het album is uitgebracht door Season of Mist. De schrijvers van dit album zijn de gebroeders Themis Tolis en Sakis Tolis die ook bekend staan als Necrosauron en Necromayhem. Momenteel heeft Rotting Christ ook aangekondigd een Europese tour te doen samen met Moonspell. Hierbij word Nederland zeker niet overgeslagen en treden ze maar liefst twee keer op! (26 oktober, metropool Hengelo en 27 oktober, Melkweg Amsterdam). Door de jaren heen is Rotting Christ veel veranderd qua genre en geluid. Sinds een paar jaar zijn ze meer gaan focussen op black metal, wat een groot verschil is als je het vergelijkt toen ze net begonnen als een Grieks grindcore band. Dit album is het eerste full-lenght album dat is opgenomen na hun laatste album ”Rituals”wat in 2016 is uitgebracht.

Dit gloednieuwe album The Heretics begint met het nummer ‘’In The Name Of God’’. Het is een sterk begin van het album, dat bestaat uit 10 nummers. Het eerste nummer van deze plaat kan beschreven worden als bombastisch, een opening die sterk in zijn schoenen staat en een flinke dosis gitaar heeft. De sfeer die in dit nummer te horen is loopt als een draad door het gehele album heen waardoor het een goede samenhang heeft. Een nummer dat opvalt op het album The Heretics is het nummer ‘Vertry Zlye’, ook bekend als Ветры злые wat in het Russisch betekend: slechte winden. Het opvallende van dit nummer is dat je de krachtige mannen stemmen hoort door het nummer die worden afgewisseld met een vrouw die in het Russisch zingt. Daaronder staat een samenspel van een melodieuze gitaar en een stevig drum en bas. Bij veel nummers in het album The Hereticshoor je gedichten terug die goed passen bij de gedachtegang van dit album. Zoals bijvoorbeeld de uitspraak bij het nummer ’Heaven and hell and Hell’’ namelijk “The mind is universe and can make a heaven of hell a hell of heaven”, John Milton. Dit nummer is een sterk afwisselend nummer met stevige bombastische riffs die constant afgewisseld worden door mooie melodieuze stukken.

Een nummer die in mijn ogen wel wat meer afwisseling had mogen hebben was het nummer ‘’Hallowed Be Thy Name’’. Het is zeker wel een nummer dat goed op het album past en de sfeer trekt je erin mee. Desondanks gaat het nummer vervelen wegens het constant herhalen van dezelfde tekst namelijk: ”Hallowed By The Name”. Pas na 2,5 minuut begint het nummer een beetje afwisseling te krijgen, maar al redelijk snel daarna valt het weer terug in dezelfde herhaling. Hetzelfde gebeurt ook met ‘’I believe’’. Het nummer is gebaseerd op een gedicht van ‘Nikolaos Kazantzakis en is volledig in het Grieks geschreven. Het nummer heeft flink wat kracht en tempo erin. Over dit gehele nummer wordt het gedicht opgezegd. In mijn ogen heeft het wel wat unieks, maar daarbij is er amper verandering in het instrumentale gedeelte. Hierdoor wordt ook dit nummer eentonig. Een nummer met wat meer afwisseling is ‘’Fire, God and Fear’’. Het begint met een stevige, wat typische black metal gitaar spel maar dan met een erg bombastische drum eronder. Dit zorgt voor een interessante samenhang. Het nummer wordt naar enig tijd afgewisseld met een vrij melodieuze breakdown die vanuit daar gevolgd word met een solo die erg pakkend is. De plaat wordt afgesloten door het nummer ‘’The raven’’.  Het is een nummer dat het album goed afsluit en waar meer afwisseling in terug te vinden is. Dit nummer is gebaseerd op een gedicht namelijk van de Engelse schrijver Edgar Allan Poe.

In mijn ogen had dit album The Heretics van Rotting Christ echt wat meer afwisseling mogen hebben. Dit is in mijn ogen het grootste gemis van dit album. Echter is het wel een sterk album dat goed samenhangt met elkaar. Je kan goed horen dat er een connectie is tussen alle diverse nummer van dit gloednieuwe album van Rotting Christ. Wat opvallend is, is de hoeveelheid verschillende talen die zijn gesproken op dit album The Heretics. Dit zie je niet bij veel bands terug, daardoor is dit album redelijk uniek vergeleken met andere albums. Tot slot is het een album die zeker niet slecht is maar niet op alle punten uitblinkt. Liefhebbers van Rotting Christ moeten niet vergeten de datums te noteren in hun agenda’s van hun aankomende optredens in Nederland!

26 oktober, Metropool Hengelo
27 oktober, Melkweg Amsterdam