Savage Annihilation – Soumises À La Procréation EP

De band tussen White Room Reviews en het Franse Kaotoxin label is er één die gebaseerd is op vriendschap. Vanaf de oprichting van het label hebben we altijd zeer goed contact met eigenaar Nico gehad en de jaarlijkse tripjes naar Lille leverden optredens van labelbands op waar ik met veel plezier op terug kijk.

Wegens persoonlijke omstandigheden moest Nico de brui geven aan Kaotoxin, maar kwam enkele jaren geleden terug met de opvolger, XenoKorp. Met dit label is Nico zich meer op (Franse) deathmetalbands gaan richten. Savage Annihilation is een van de bands die ook al bij Kaotoxin onder contract stond, en is mee gegaan naar XenoKorp. Soumises à la procréation is de nieuwste EP van dit duo, die tevens broers van elkaar zijn. Eens luisteren wat de band te bieden heeft.

De muziek van Savage Annihilation is minder extreem dan dat de bandnaam misschien doet vermoeden. De band speelt recht toe, recht aan death metal met invloeden van de oude Morbid Angel, een vleugje Mortician en wat Cannibal Corpse elementen. De openingstrack L’orgie des Morts begint met een introstukje dat me doet denken aan Het Spookslotdeuntje in de Efteling. Daarna laat het duo een lekker rauw maar zeer open geproduceerd stukje deathmetal. Omdat het geluid zo lekker is, blijf ik luisteren naar het nummer, dat verder niets nieuws of spectaculairs laat horen. Dat geldt ook voor Soumise à la Procréation en Sous Terre.

Na deze nieuwe tracks, komt de band in de vorm van When the Slayer Bangs His Head, op de proppen met een heus ‘Jeff Hanneman-tribute nummer’. Een leuke track die Hanneman (en Slayer) zeker eer aan doet.

Hierna krijgen we een cover van Deicide te horen. When Satan Rules His World hebben de broers uitgekozen om op deze EP te zetten. Helaas haalt deze uitvoering het niveau van het origineel niet, te meer vanwege het zware Franse accent op de zangpartijen. Begrijp me goed, ik waardeer wanneer Fransen Engels proberen te spreken als ik er op vakantie ben, maar in dit geval kon ik mijn lach een aantal keren niet onderdrukken. Afsluiter is een verdeathmetalde versie van het nummer Savage van Helloween. Aardig, maar niet meer dan dat.

Laat deze laatste zin ook de conclusie zijn van Soumises à la procréation.