Scarved – Flashback

De plaat mag dan al wel in het voorjaar van 2021 verschenen zijn, de review volgt nu pas simpelweg omdat de release nu pas op de deurmat van de redactie gevallen is. Dat geeft niet minder redenen om de plaat eens goed te beluisteren. Die plaat is Flashback van het Belgische Scarved, welke uit is gekomen via Sleaszy Rider Records en verspreid wordt door Sonic Rendezvous.

Scarved

De band had al twee langspelers uit, toen in 2019 bekend werd dat de gehele ritmesectie vernieuwd was. Dat had alles met redenen die buiten de band om lagen te maken. Voor de overgebleven leden was het fijn dat men snel in bassist Vincent de Laat en drummer Kjell de Raes goede vervangers had gevonden. Met hen is de nieuwe plaat dan ook opgenomen.

Flashback

Die derde plaat van Scarved telt tien tracks. Samen zijn die goed voor driekwartier aan muziek. Dat ‘Lockdown’ de langste track is, is misschien wel typisch voor de tijden waarin deze release op de wereld is gezet. Dat nummer is overigens niet de enige die de grens van de vijf minuten passeert. Ook het vurige ‘Head Over Heels’ gaat over die grens, al is dat maar net.

Flashback laat duidelijk horen dat Scarved stevig in de hardrock geworteld is. Opener ‘Fly’ en het daarop volgende ‘Flashback’ zetten gelijk de toon. In het begin is het misschien nog even wennen aan de stem van Caro Verboven, maar wie de schijf vaker luistert, zal moeten bekennen dat haar stem erg rockend is. In combinatie met de vlammende gitaarpartijen van Luc van Dessel zorgen zij voor de schwung in de muziek. Dat ‘Schizofrenia’ ook nog eens opent met talkbox, zal zorgen voor een mooi glimlach bij de liefhebber van hardrock.

De tien tracks op Flashback laten horen dat Scarved in de nieuwe line-up zeker niet aan kwaliteit heeft ingeboet, want deze plaat rockt van a tot z. Dat de variatie niet ten koste gaat van het eigen karakter, valt alleen maar te prijzen.

Scarved - Flashback

Tracklist Flashback

1 Fly 4:58