Spectrum Of Delusion – Neoconception

Via The Artisan Era ziet op 11 september de tweede langspeler van het Katwijkse Spectrum of Delusion het levenslicht. De titel van deze nieuwe plaat van Spectrum Of Delusion luidt Neoconception en is de opvolger van het in 2017 verschenen Esoteric Entity.

De band wordt in de bio vergeleken met bands als Spawn of Possession, Obscura en Suffocation. Maar om eerlijk te zijn hoor ik weinig tot geen raakvlakken met deze bands buiten het feit om dat deze bands ook in de categorie technische deathmetal vallen. De stijl van Spectrum of Delusion lijkt meer op die van het Canadese Beyond Creation; enigszins chaotisch en onnavolgbaar van karakter op het eerste gehoor, maar na enkele luisterbeurten vallen de puzzelstukjes steeds meer op hun plaats. Ook de loopjes op de fretloze bas (die goed te horen is in de mix) – die het geheel soms wat jazzy laat klinken zoals bij ‘Pointless Endeavour’- zouden ook op een Beyond Creation album kunnen staan.

Puzzelstukjes

De vraag na enkele luisterbeurten is of de puzzelstukjes inderdaad op Neoconception op zijn plaats zijn gevallen? Gedeeltelijk.

Het album telt maar liefst 13 tracks met een speelduur van gemiddeld een ruime drieënhalve minuut per nummer. Dat betekent dat de nummers redelijk compact zijn, maar een echte kop en staart heb ik niet kunnen ontdekken. Enkel wanneer je alles direct achter elkaar luistert, ontstaat er een verhaal dat je ruim vierenveertig minuten onderdompelt in…in wat eigenlijk? In ieder geval in een heleboel technisch gitaar-, bas- en drumspel. Enkel de grunts van Douwe Negenman zijn goed te volgen, voor de rest kom je oren te kort. Zelfs na vijf keer het album te hebben geluisterd hoor ik weer nieuwe loopjes en begrijp ik nog altijd niet hoe de band alles tot individuele nummers heeft weten te smeden. Voor tech-liefhebbers is dit geweldig, voor de headbangende en bierdrinkende metalhead een stuk minder.

Neoconception is zo’n plaat waar je in je luie stoel moet naar luisteren, om je te kunnen verbazen aan het technisch vernuft van de muzikanten. En dat geldt ook als je ze live wilt bekijken.  Tot zo ver vallen de puzzelstukje dus maar gedeeltelijk op zijn plaats. Wat gelukkig wel prima klopt is de productie. Deze is helder, krachtig en alle instrumenten en melodielijnen zijn goed van elkaar te onderscheiden. En ondanks dit feit, had het album misschien net wat meer flair gehad als er een iets rauwer randje te horen was.

Al met al levert Spectrum of Delusion een prima high-techdeathmetal plaat af die liefhebbers van Beyond Creation, The Faceless of Defeated Sanity zeker kunnen waarderen. Zoek je meer lompe, recht toe, recht aan deathmetal, dan moet je misschien even de nieuwe Putrid Offal checken.

Spectrum of Delusion - Neoconception

Tracklist Neoconception

01 Downfall 3:08