SPIRIT ADRIFT – Divided By Darkness

Deze maandag gaat lekker van start met een nieuwe review, dit keer over Spirit Adrift met hun nieuwe album Divided by Darkness. Spirit Adrift is een jonge band uit Phoenix die in vier jaar tijd al drie langspelers op hun naam hebben. Tussen hun laatste album en dit splinternieuwe album hebben ze alleen een single uitgebracht. Het album heeft een duur van ruim 41 minuten waarin ze acht nummers aan ons presenteren. De band was oorspronkelijk een doom metal band, voornamelijk op hun eerste paar albums. In de loop van de tijd heeft de band een nieuwe weg ingeslagen namelijk heavy metal. Nate garret is de man die de band heeft opgericht en zo’n beetje alles in de band doet. Ook op dit album doet die de zang, bas en de gitaren. De drums worden overigens wel door een ander bandlid gedaan.

De opening die ze doen bij dit album is een opening die je wel vaker voorbij ziet komen. Het gitaarspel is overigens wel meteen scheurend, er worden twee solo’s gespeeld over elkaar wat wel een indruk achterlaat. Wat meteen opvalt bij het luisteren is de hoeveelheid melodie en solo’s. Het is dus totaal anders dan dat we gewend zijn van hun. Bij het tweede nummer vinden we wel wat doom erin terug. De gitaren klinken hier lekker zwaar. Vergeleken met het eerste nummer van het album en dit nummer zit er wel een groot verschil. Bij ”Born into Fire” gaan we door in dezelfde sfeer als bij het tweede nummer. Het vierde nummer op de plaat begint akoestische. Hierdoor geeft het een triester effect. Na enig tijd komt er flinke kracht in het nummer. Bij het luisteren krijg je echt een bepaald gevoel erbij. Het nummer doet je echter wel denken aan een combinatie van ”Welcome Home (Sanitarium)” en ”Fade To Black”.

Ondertussen zijn we aangekomen bij de tweede helft van Divided by Darkness. De nummers zijn tot nu toe afwisselend en je hoort goed dat ze bij elkaar horen. Het nummer ”Hear Her” is een nummer waar flink wat kracht in zit. Dit omdat het erg bombastische is en het klinkt alsof ze alles geven. Het is een nummer die echt lekker klinkt. Het een-na-laatste nummer betreft het nummer ”Living Night”. Het nummer is afwisselend tussen zware gitaren, rustige stukken en melodieuze stukken. De laatste paar minuten van het nummer hebben iets unieks. Dit omdat de sfeer die erin zit echt iets aparts opriep. Kreeg er letterlijk kippenvel van. Dit komt ook omdat het samenspel ontzettend goed in elkaar zit. Dit gevoel gaat door bij het laatste nummer. In het laatste nummer laten ze instrumentaal nog even goed zien wat ze kunnen. ”The Way of Return” is zes minuten lang waarin je alleen maar samenspel hoort tussen de instrumenten.

Nate Garret laat goed in Divided by Darkness dat hij veelzijdig is. Dit omdat hij zoveel binnen de band heeft gedaan. De gitaar wek in het album zit ontzettend goed in elkaar. Ze zijn afwisselend en ze vormen een goede harmonie. In het album zitten veel solo’s en loops. Bijna elk riff bij heeft wel iets melodieus erin. De bas op het album springt er echt uit. Hij staat niet alleen harder maar er is gewoon goed aan de bas gedacht. Dit omdat ze op bepaalde stukken meer aandacht werpen op de bas dan op de andere instrumenten. Dit zie je niet heel vaak, sterker nog de bas valt vaak helemaal niet te horen. De stem van Nate moet je wel even aan wennen. Dit omdat het op echt je smaak moet zijn en hij vrijwel een unieke stem heeft. In ieder geval Spirit Adrift is een band die nog ver kan gaan komen met hun nieuwe album!

Latest posts by Nikky v.d.B. (see all)