STERLING SERPENT – Sterling Serpent

Voor vandaag komen we aan bij een iets wat nieuwe unieke combinatie van muziek bij Sterling Serpent. Sterling serpent is een band dat in 2015 is opgericht in Seattle. Dit is de tweede EP die ze hebben uitgebracht. Deze EP noemen ze hun debuut EP namelijk Sterling Serpent. Deze EP bestaat uit vier dramatische sombere nummers die worden gekenmerkt door een man en een vrouw die zingen. Sterling Serpent werd aangeprezen met (ex-)leden van Bell Witch & King Dude. Dit zou zeker al wat nieuwsgierigheid moeten opwekken in ieder geval. Deze splinternieuwe EP wordt de 20e uitgebracht door Ván Records.

Sterling Serpent wordt ingeleid met het nummer ”Violet”. Je hoort al vrij snel dat het een vrij uniek geluid heeft. De twee vocalen gaan hier redelijk mooi samen. Je hoort een wat overheersende lage mannenstem met op de achtergrond een wat zachtere maar sterke vrouwenstem. Hier en daar hoor je wat drums die ook zo in een doom album hadden gekund. De sfeer is tot nu wel echt een sombere sfeer. Het is eerdere een album voor op een regenachtige dag. Bij ”Eternity” kom je nog meer in die sombere setting van de band. De afwisseling in de nummers is wel maar minimaal. Gelukkig vullen de twee verschillende stemmen ook veel op en zorgt het dat het iets meer vorm heeft.

Nu we alweer bij nummer drie aankomen van de vier zijn we al aardig ver op deze debuut EP van Sterling Serpent. ”Bones”, zo laat het nummer zich kennen. Meteen van de eerste tonen heeft het een iets wat andere sound dan de nummers hiervoor. Daardoor zou je dit nummer zo eruit kunnen halen. ”Evelyn” is het laatste nummer op hun EP. Het nummer wordt ingeleid op een akoestische gitaar. Voornamelijk op het begin heeft de zware mannen stem en de akoestische gitaar de overhand. Uiteindelijk voegt zich ook een piano erbij om het nog net wat dramatischer te maken. Toch wordt het wel erg eentonig aangezien er gewoon bijna geen afwisseling in zit.

In conclusie is het erg duidelijk te merken dat ze nog erg opzoek zijn naar hun eigen sound. Persoonlijk kwam die eigen sound erg omhoog in ”Bones”. Het is zeker een nummer dat opvalt op deze plaat. Sterling Serpent is zeker wel een album waar je echt even voor moet gaan zitten en je tijd moet nemen om alles tot je te laten komen. Dus in mijn ogen ideaal voor een sombere regendag want dat past echt bij de settings. Ik had wel persoonlijk net iets meer afwisseling willen zien in de nummers. De nummers zelf zijn goed bedacht maar bevatten amper afwisseling. Natuurlijk vinden sommige dat geweldig. Als je van een iets wat unieke compositie houdt met een band die nog opzoek is naar hun eigen geluid en nog niet alles perfect heeft dan zit je bij hun goed.