Voice Of Baceprot – Retas

Leestijd: 3 minuten

‘God allow me to play music.’ De woorden zijn duidelijk, evenals hun voorkomen. De afgelopen jaren is het hard gegaan met Voice Of Baceprot. Deze dames uit Indonesië hebben inmiddels al veel bereikt, maar die debuutplaat liet nog op zich wachten. Tot nu. Via 12WIRED, een Indonesisch label, komt Voice Of Baceprot met Retas.

Voice Of Baceprot

Drie dames hun middelbare school tijd hebben gebruikt om zich te verdiepen in het maken van muziek, maar dan wel muziek die niet gangbaar was voor meiden in Indonesië. Marsya, Sitti en Widi vormen een ongewoon aanblik in de wereld waar heftige gitaren leidend zijn, want zij dragen een hoofddoek. Op dat moment blijkt dat men niet moet oordelen over hoe iemand oogt, maar wat iemand brengt. Natuurlijk heeft het hun status wel een boost gegeven, maar dat deed ook hun muziek.

Onder andere covers van Metallica en Rage Against The Machine slingerden ze het web op, terwijl hun eigen werk ook op veel positieve respons kon rekenen. Dat bracht dit drietal bijvoorbeeld op Wacken Open Air. Tom Morello, het genie van Rage Against The Machine, en Red Hot Chili Peppers-bassist Flea zijn fan en dat is niet voor niks.

Retas

Deze eerste langspeler van Voice Of Baceprot heet dus Retas. Het drietal laveert namelijk ook nog eens tussen het Engels en Sundanees, de lokale taal van het eiland waar ze vandaan komen. In negen tracks presenteert de band zich hier. De single ‘God Allow Me (Please) To Play Music’ staat er naast de studioversie ook live op. Opgenomen in Jakarta bewijst de band direct ook waarom zij live ook zoveel complimenten in ontvangst mogen nemen. Dit staat als een huis én ze weten de schwung van live spelen goed te benutten.

Eigenlijk is dat wel de kers op de toch al zo heerlijke taart, want Voice Of Baceprot presenteert zich ijzersterk op dit album. ‘God Allow Me (Please) To Play Music’ onderstreept dat de invloeden van Red Hot Chili Peppers, Tool en System Of A Down makkelijk naast elkaar geplaatst kunnen worden. De meerstemmigheid komt live nog sterker uit de verf.

Vlammend vanaf de eerste tel

Dat dit drietal gekomen is om de wereld in vuur en vlam te zetten, wordt vanaf de eerste tellen duidelijk. ‘What’s The Holy (Noble) Today?’ rockt alsof Skunk Anansie flirt met de begindagen van Red Hot Chili Peppers, een heerlijke freaky styley dus. Die track onderstreept ook direct dat deze dames wat te zeggen hebben. De vocalen, die ergens ook nog iets weg van Jinjer, System Of Down en Faith No More weg hebben, zijn heel veelzijdig en pakkend, waarbij hun lyrics keer op keer met krachtige statements komen. ‘Kawani’ onderstreept dat zij ook groovy, tegen de metal aan, kunnen rocken zonder vocalen en ‘School Revolution’ is een prachtige mix van funky rock en progressieve metal.

Wat Rage Against The Machine ooit deed met de debuutplaat, geldt misschien hier wel opnieuw. Retas is veel meer dan een glorieuze debuutplaat van Voice Of Baceprot. Deze dames zullen een voorbeeld gaan zijn voor hele generaties op plaatsen op deze aardbol waar men eerder nooit deze dromen had durven hebben. Kortom, een baanbrekend debuut op vele vlakken.

Voice Of Baceprot - Retas

Tracklist Retas

1.    What’s the Holy (Nobel) Today?