Pigs Pigs Pigs Pigs Pigs Pigs Pigs, Stake, Ditz @Botanique, Brussel

Toen ik hoorde dat Pigs Pigs Pigs Pigs Pigs Pigs Pigs, oftewel Pigsx7, Stake en Ditz tijdens ‘Les nuits’ in de Botanique speelden, ben ik er natuurlijk meteen naartoe geradslagd. In de zonnige tuin van de Brusselse Botanique stonden een paar tieners te dansen op slechte techno, maar in de Orangerie werd er duidelijk het èchte feestje gegeven.

SLAAPPILLEN VOOR DE REIS

De zaal begon al langzaam vol te lopen toen de lichten uit gingen en de Britse Ditz het podium op kwam waggelen. De band uit Brighton staat bekend voor een experimentele sound en performances en zijn sinds 2016 razendsnel aan het stijgen, vooral op de Britse post-punk en queercore scene.

Hun set samengesteld uit absolute schijven speelden ze strak maar de performance die ik beloofd werd en op stond te wachten gingen we niet krijgen, besefte ik na het eerste nummer. Af en toe durfde zanger Cal nog iets te mompelen in zijn microfoon, zoals dat ze vanavond nog een trein moesten halen.

Hij had klaarblijkelijk ook alvast zijn reispyjama aangetrokken en een paar slaappillen binnen voor de reis. Hij zei ook nog wat andere dingen maar toen begonnen de slaappillen in te kicken want zo te zien aan de vragende blikken uit het publiek, was ik niet de enige die er niks van verstond.

GEZEGEND (met Stake)

Toen Ditz vertrok richting station Brussel-Noord en de absolute iconen van de Belgische STAKE (voormalig bekend als de absolute iconen van Steak Number Eight) het podium ovenomen, kon ik niet anders dan luidkeels JOEPIE schreeuwen. De post-metal kult band is sinds 2009 niet te stoppen en hebben dat Vrijdag nogmaals bewezen. Ze kondigden eerder op de dag via Instagram aan dat ze die avond twee gloednieuwe nummers zouden brengen. En die nummers hebben ze ook gebracht of eerder met volle kracht gesmeten in de gezichten van het publiek. Ik en een paar trouwe fans uit het publiek voelden ons duidelijk gezegend door hun nieuw materiaal, en de jongens van STAKE hebben er alweer een feestje van gemaakt. Iedereen die dit leest moet ze dus VERPLICHT nog te pakken krijgen deze festivalzomer. Bedankt me later.

TIENERMEISJES, KALE BOOMERS EN COCAINE PISS

Pigs Pigs Pigs Pigs Pigs Pigs Pigs oftewel Pigsx7 hebben naast een joekel van een naam ook een joekel van een sound. Het ‘Geordierock’ vijftal uit Newcastle brengt een pikante cocktail van psych-rock, heavy-metal, doom metal en noise rock. Eindelijk konden ze na twee jaar, hun plaat ‘Viscerals’ eruit spetteren en spuiten. En deze keer deed Matthew dat niet zonder t-shirt maar wel zonder schoenen. En de extra grip aan zijn voeten kon hij wel gebruiken, want hij sprong en klauterde als een beest het podium op en af.

Met een onstilbare muur van geluid wisten ze heel het publiek mee te krijgen. Van tienermeisjes tot kale boomers, fans van elke leeftijdscategorie wisten hier wel hard op te gaan, en zelfs de leden van Cocaine Piss waren speciaal voor de waanzin van Pigsx7 te ervaren, afgezakt naar de Botanique. En terecht, want de jongens van Pigsx7 sloten de avond af met veen dikke vier sterren voor headbangbaarheid en een performance zo vermakelijk dat als je de band in glitterpakjes steekt, en een paar keer ’tralala’ laat zingen, ze gemakkelijk de UK kunnen vertegenwoordigen op het Eurovisiesongfestival 2023.