VULTURES VENGEANCE – The Knightlore

Leestijd: 3 minuten

Alweer 10 jaar geleden dat deze band is begonnen en nu eindelijk komen ze voor de dag met een nieuw album. Het album heet The Knightlore en komt aankomende vrijdag uit. Het album bevat acht heavy metal nummers waarin we meteen worden meegenomen naar de jaren 80. Wat natuurlijk opvallend is, is dat de band nog nooit een langspeler heeft uitgebracht tot nu toe. Ze hebben hiervoor alleen maar een paar keer een EP uitgebracht en dat was het dan wel. Nu eindelijk na 10 jaar is het dan wel zover. In de line-up heeft er wel verandering plaatsgevonden. Er is namelijk sinds een paar jaar een nieuwe gitarist bij en sinds 2018 een nieuwe drummer. Het album wordt uitgebracht door Gates of Hell Records.

Bij de eerste tonen die op het album worden aangeslagen moet je direct denken aan de jaren 80. Het zijn niet alleen de noten maar ook hoe het is opgenomen dat je meteen moet denken aan de jaren 80. Het valt echt in het straatje van NWOBHM. Het tweede nummer is zo’n typische heavy metal nummertje. Dit komt niet alleen door het instrumentale maar ook door de stem van de zanger. Het is afwisselend, krachtig en het blijft ook nog eens hangen in je hoofd. Echter blijven de nummers erg op elkaar lijken en gebeurt er niet heel veel nieuws. Maar bij de vierde track komt er eindelijk wel wat nieuws voor de dag. Er is een mooie wisselwerking tussen de gitaren en vocalen. Op de juiste momenten staat de zanger zachter en de gitaar wat harder zodat de solo’s goed hoorbaar zijn. Al hebben de nummers wel de neiging dat de gitaar mee overheerst dan de zang.

De vijfde track doet je meteen denken aan bepaalde bands. De opening komt erg bekend voor en is daardoor niet heel vernieuwend. Toch blijft het wel in je hoofd zitten. Het nummer dat erna komt is een nummer wat wel aan de lange kant is. Het is een nummer van ruim zeven minuten maar hierin wordt op een gegeven moment ook afgewisseld tussen akoestische en scheurende gitaren. Echter doet de sfeer van het nummer je meteen denken aan Iron Maiden. Ondertussen komt The Knightlore bijna tot een einde. Tot nu toe hoor je veel invloeden van dingen als Iron Maiden, Judas Prietst en nog veel meer. Zo doet het zevende nummer zich ook voor. Al heeft het wel iets nieuws erin zitten. Het is een nummer dat op deze plaat echt knalt. Het drumwerk dat eronder zit past perfect erbij. Tot slot het ”Chained by the Night” die het album uiteindelijk goed afsluit. Je hoort hierin nog even alles terug wat je tot nu toe van ze hebt gehoord.

De nummers op The Knightlore zijn soms wel wat aan de lange kant. Bijna alle nummers zijn ruim boven de vijf minuten. Toch door de hoeveelheid afwisseling valt het mee. Het is wel zo dat het album niet heel vernieuwend is. Het geluid van het album is erg goed, het geeft je bijna dezelfde sfeer als dat je een album luistert dat echt uit de jaren 80 komt. De sfeer in het album heeft wel weer iets vernieuwends. Maar je hoort heel duidelijk hun invloeden erin terug waardoor het niet al te origineel is. Het gehele album bestaat alleen maar uit typische heavy metal dus niet te veel poespas. Het is gewoon simpel weg NWOBHM en als je dat onthoudt dan weet je al wat je kan verwachten. Voor fans van Heavy metal is het een album dat waarschijnlijk goed gaat vallen. Tot zover was dit Vultures Vengeance met The Knightlore.