Beaten To Death – Laat Maar, Deel Vier: Ik Verhuis Naar Endor

Eigenlijk voelt het vreemd, alsof er afscheid genomen moet worden. Waarom? De afgelopen periode heeft de Noorse formatie Beaten To Death om de twee weken een extended play uitgebracht. Laat maar, deel vier: ik verhuis naar Endor is nu de laatste in deze reeks van Beaten To Death. En dat voelt als afscheid.

De reeks ‘Laat maar’

De meesters van de uit Noorwegen afkomstige grindcore namen de luisteraar de afgelopen weken mee op reis. Startend bij het Mastbos, niet ver van de oude plaats van de redactie van White Room Reviews, ging met via Japan terug naar de natuur rondom Oslo. Beaten To Death sluit de reis echter buitenaards af. Hun reis eindigt namelijk in de bossen van Endor. Remember Star Wars!

Laat maar, deel vier: ik verhuis naar Endor

Zoals de voorgaande delen telt ook Laat maar, deel vier: ik verhuis naar Endor vier nummers. Hier betreft de speelduur wederom rond de tien minuten. De verdeling is echter heel anders dan men voorheen ‘gewend’ was. Beaten To Death heeft er weer een track op staan die nog geen minuut duurt. Maar het is juist afsluiter ‘Crying On The Outside, Living On The Inside’ welke bijna vijf minuten duurt. Daarover later dit item meer.

De schijf opent met ‘Melankolske oppstõt’. Grindcore zoals men van Beaten To Death in topvorm mag verwachten. Een bepaalde fase in het nummer doet daarbij ook nog denken aan de agressiviteit van Dead Cross. ‘Rectal Dark Ages’ komt nog met iets wat men als rust kan noemen. Hoewel het grindcore pur sang blijft, zijn sommige partijen in staat om gevoelige noten in de brute mix te plaatsen.

‘If Your Music Was A Blowjob, It Wouldn’t Suck’ geldt als een grotendeels instrumentale intro op de afsluiter, niet wetende of het ook zo bedoeld was. Die afsluiter onderstreept de grootsheid van Beaten To Death en dat deze Noren meer zijn dan ‘zomaar een grindcorebandje’. Genadig hard lijkt men toe te slaan als men daarna op een melodieuze, sfeervolle manier deze serie afsluit.

Op Laat maar, deel vier: ik verhuis naar Endor klinkt Beaten To Death als een straatvechter die zijn belager eerst door en door murw slaat, uitput en tot inzinken brengt, om deze vervolgens liefelijk op te tillen en eigenhandig naar het ziekenhuis te brengen. Buitenaards goed. Fenomenaal. Punt.

Tracklist Laat Maar, Deel Vier: Ik Verhuis Naar Endor

1. Melankolske oppstõt
  2. Rectal Dark Ages