KRYPTS – Cadaver Circulation

Laten we het weekend goed van start laten gaan met het nieuwe albumpje van Krypts. Het album komt vandaag uit en heet Cadaver Circulation. Lekker een brute naam die direct het album omschrijft hoe die klinkt. Kortgeleden waren de Finse mannen onder andere te vinden op Netherlands deathfest in 013 te Tilburg en op Graveland in Hoogeveen. In 2008 zijn ze begonnen als deathmetal band en nu ondertussen 11 jaar later hebben ze drie full-lenght albums uitgebracht. Hun laatste langspeler viel goed in de smaak bij de meeste mensen en heet Remanants of Expansion. Hun splinternieuwe werk duurt 37 minuten waarin maar liefst zes doom/deathmetal tracks op staan.

Het album begint met een nummer van ruim zeven minuten waarin we meteen kennismaken met dit nieuwe werk. Het is een goed nummer om in het album te komen. Het tweede nummer begint met een traag riff die een vrij spannende sfeer opwekt. Al vrij snel hoor je daarna diepgaande zware vocalen die goed worden ondersteund door de instrumenten. De tempowisselingen in het nummer zorgen voor goede afwisseling en variatie. Door de afwisseling tussen trage en snelle stukken komen de snelle stukken er veel sterker uit hetzelfde bij de trage stukken. In Cadaver Circulation horen we buiten deathmetal ook een flink potje doom terug. De combinatie van deze twee genres zorgen voor een totaal plaatje dat een echte deathmetal liefhebber en doom fans dit album erg vet gaan vinden.

Jammer genoeg komen we nu aan bij de andere helft van de plaat. In mijn ogen had het album wel langer gemogen dan 37 minuten. De riffs in het vierde nummer zijn gewoon weg vet. Het samenspel tussen de twee gitaristen is erg vet. Dit omdat ze verschillende riffs over elkaar heen spelen. Het effect daarvan is dat het veel interessanter wordt om naar te luisteren en het minder voorspelbaar is wat er gaat gebeuren. Bij ”Vanishing” wordt de spanning rustig aan opgebouwd. Het effect daarvan is dat je direct het nummer in wordt meegesleurd. Het langste nummer van de plaat is het laatste nummer. Hierin hebben we nog de tijd om zeven minuten van death/doom te genieten. We horen in dit laatste nummer nog één keer alles terug wat we tot nu toe van hun hebben gehoord.

Voor Krypts is dit een album die het beste is opgenomen tot nu toe. Het album is geproduceerd door de drummer in Oslo in de Krypta studio. Het is zeker een intens album. Dit omdat het geluid die eruit komt echt uit de speaker druipt en erg diepgaand is. In mijn ogen heeft het album genoeg afwisseling. Het contrast tussen de rustige stukken en harde stukken is erg goed uitgewerkt waardoor de hardere stukken een stuk intenser overkomen en hetzelfde geld bij de trage stukken. Als je namelijk de tempo verandering op de precies goede timing doet, dan kan het er zoveel intenser uit komen. Cadaver Circulation is zeker een goed album maar vernieuwend is het voor geen meter. Maar desondanks het dus niet vernieuwend is, is het een album die door de deathmetal fans en ook voor de doom fans zeker gewaardeerd kan worden.