Ralph de Jongh – Rainbow Child

De definitie ‘regenboog kinderen’ kent meerdere verschillende uitleggen. Het kunnen kinderen zijn die veelal na 2000 geboren zijn en speciale eigenschappen bezitten. Anderzijds kunnen het ook kinderen zijn in gezinnen waar een eerder kind niet tot een goede geboorte is kunnen komen. Feit is ook dat Rainbow Child één van de nieuwe platen is van Ralph de Jongh die dit jaar uit is gekomen.

De band

Ralph de Jongh is zelf verantwoordelijk voor zijn nummers. Waar hij dit op enkele platen, zoals Solo, alleen doet, komt hij op Rainbow Child juist weer ten toneel met band. Wie deze man een beetje volgt, weet dat Tim Birkenholz, Chi-Ron Schut en Nico Heilijgers zijn al op vele platen zijn kompanen gebleken. Dat geldt ook voor Moon Anderson, die op de meer recente releases vaak de backings doet. Daarnaast geldt Juan Kiers als een trouwe man achter de knoppen. Zij, en de nog niet aangehaalde muzikanten die echt niet vergeten dienen te worden, gelden als een mooi, warm gezelschap voor Ralph de Jongh.

Rainbow Child

Deze plaat van Ralph de Jongh, welke uit is gekomen via Ralph de Jongh Recordings, telt negen tracks. Dat klinkt misschien als weinig, zeker als men in het hoofd heeft dat er bijvoorbeeld op het eerder aangehaalde Solo twintig te vinden zijn. Toch zijn deze tracks goed voor zo’n vijfenzestig minuten aan muziek.

Wie zich afvraagt waarom deze nummers niet gewoon op een andere plaat zijn toegevoegd, zal direct horen waarom. Ralph de Jongh gaat hier de strijd met het luisterende oor aan op een langzamer tempo. Het lijkt bijna dat de gospel invloed heeft gehad op het schrijfproces. Opener ‘Rainbow Child’, meer dan negen minuten aan muziek, laat dat namelijk gelijk horen. De stem, en eigenlijk stemmen, staat nog meer centraal. In combinatie met de achtergrondkoren stijgt Ralph de Jongh bijna tot een spirituele hoogte. ‘We Sing A Song For You’ laat daarbij ook horen dat de stem ook het wapen kan zijn om warmte te brengen.

Waar normaal de blues en de gitaar zeer prominent in de sound verweven zijn, geldt het op Rainbow Child dat de muzikanten juist door zich zeer bescheiden op te stellen, weten te schitteren. Absoluut. ‘Spring Water & Dew’ laat dan wel horen dat als deze even de spotlight mogen grijpen, dit dat haast even voortreffelijk als bescheiden doen. Wordt een goede solo niet gekenmerkt door de noten die juist niet gespeeld worden?

Terug naar de betekenis van de regenboog kinderen. Wie de plaat luistert weet dat het eerder met de tweede dan de eerste definitie hiervan te maken heeft. Kan een kind van de regenboog nog mooier geëerd worden? Voor wie het ook geschreven is, diegene zal met een flinke blos op de wangen zeer tevreden een warm gevoel krijgen. Rainbow Child geeft de luisteraar een hele andere, intense Ralph de Jongh weer.

Ralph de Jongh - Rainbow Child

RALPH DE JONGH ONLINE