SMOULDER – Times Of Obscene Evil And Wild Daring

Smoulder
Times Of Obscene Evil And Wild Daring
Releasedatum: 26-04-2019

En dan is het tijd voor een potje epic/heavy doom metal met de leden van Smoulder. Smoulder is een Canadese band die is begonnen in 2013. De band had hier en daar wat opstart problemen. Uiteindelijk kwam in 2018 hun eerste demo uit. In eerste instantie waren er 100 copieeen van maar die waren al snel uitverkocht. Hierdoor hadden ze meteen meer laten drukken omdat het goed in de smaak viel bij het publiek. Nu in 2019 komen ze aan met hun eerste full-lenght. Er staan zes nummers op die goed zijn voor 37 minuten aan muziek. Sinds 2018 hebben ze ook eindelijk een nieuwe bassist wat ervoor zorgt dat ze eindelijk weer compleet zijn.

Times Of Obscene Evil And Wild Daring gaat van start met ”Ilian of Garathorm”. Het is een wat langer nummer. Hierin komen meteen de kwaliteiten van de bandleden naar boven. Het is een krachtige opening voor de band. De stem van Sarah Ann komt sterker naar voren in het tweede nummer van de plaat. Ze geeft een stuk meer vergeleken met het eerste nummer al geeft ze niet altijd alles. De stukken zijn erg melodieus in het nummer en bevatten veel afwisseling. Net zoals voorgaande nummer opent ”Bastard Steel” met een wat rustige melodieuze opening. Deze word al snel opgevolgd met snoeiharde riffs die flink wat tempo erin hebben. De zangeres maakt jammer genoeg niet veel afwisseling qua toonhoogtes.

Hierbij zijn we al op de helft van het album. De vierde track op het album is ”Voyage of the Sunchaser”. Het opent anders dan de rest. Je hoort water met daaronder een bas en drum. Na een poosje komt de gitarist en de vocalist er bij. Het is wat trager maar zit goed in elkaar. De stem van de vocalist komt goed tot zijn recht in het nummer. Het nummer heeft veel afwisseling en heeft stukken erin zitten die we nog niet hebben gehoord tot nu toe. ”Shadow Ssiterhood” betreft een ode aan Iron Maiden met “Rime of the Ancient Mariner”. Het album komt aan een einde met een nummer van 9 minuten. Ondanks het een nummer is van 9 minuten verveelt het zeker niet. ”The Black God’s Kiss” zorgt voor een goede afsluiter van de plaat.

Deze Canadese hebben een stuk goed werk geleverd. Het album heeft bijna alles. Van snelle riffs tot melodieuze harmonieën. Wel had de zangeres meer uitsmijters mogen maken met haar stem. Ze hebben ons goed laten zien dat ze een potje epic/heavy doom kunnen maken. Af en toe hoor je in het album riffs terug die veel van elkaar gemeen hebben. Toch wordt het hierdoor niet eentonig aangezien er nog genoeg afwisseling is. Hier en daar zit er ook wat power metal in. Het album is zeker op een goede manier opgenomen. Deze band is zeker op de goede weg. Voor de liefhebbers van het genre is het oprecht een aanrader. Pak je zwaard richt die op naar de hemel want Smoulders is gearriveerd met Times Of Obscene Evil And Wild Daring.