RIOT CITY – Burn The Night

Haal je spikes en te strakke leren broeken maar uit de kast want hier is Riot City met Burn the Night. Een band die je echt kan aanraden als je fan bent van Judas Priest. Opgericht in 2011 en nu hun eerste full-lenght album af. In de jaren hiervoor hebben ze een EP en een split uitgebracht. Buiten dat om hebben zijn ze ook druk bezig geweest met optreden. Als dit album uit is (17-05-2019) dan staan er weer diverse optredens voor hun gepland. Maar wanneer ze naar ons landje komen is nog niet bekend. Het album bestaat uit 8 nummers die bij elkaar zorgen voor 37 minuten aan pure heavy metal.

”Warior of Time” hiermee begint het allemaal. Bij de eerste noten sta je al meteen te headbangen en los te gaan op de scheurende riffs. Bij de eerste noten moet je bijna meteen denken aan Judas Priest. Voor echt Priest fans is het daarom echt iets om te luisteren. Het tweede nummer op Burn the Night begint met wat hoge gillende gitaren die daarna op volle tempo doorgaan. ”In the Dark” begint met een akoestische samenspel. Het is een erg subtiel samenspel. Na een poosje voegen ook de andere instrumenten eraan toe. Tot nu laat hij maar weinig van zijn normale zangstem horen en is hij bijna constant aan het gillen. We hopen wel na deze eerste helft hier meer verandering in te krijgen. Dit omdat het gewoon zonde is en het erg eentonig word als hij zo doorgaat.

Bij ”The Hunter” horen we dat hij ook een zeer krachtige zangstem heeft. Maar bijna elke keer als die weer een mooie zanglijn doet moet hij weer gaan gillen. Dit was zeker niet nodig geweest want zijn natuurlijke stem is ook erg goed. Het is een beetje overboden om in elk nummer op de zoveel seconde te gillen. ”Steel Rider” is een nummer waarbij niet veel op valt aan te merken. Het is gewoon een heerlijk potje heavy metal dat zeer strak wordt gespeeld. Het een-na-laatste nummer gaat van start met een heerlijke opening. Het nummer komt nogal vrolijk over en het is echt een nummer waarop je heerlijk kan gaan headbangen. ”Halloween at Midnight” zo heet het laatste nummer op Burn the Night. Ze doen de titel eer aan met hun iets wat lugubere opening. Het nummer is voor de rest niet heel erg bijzonder. Het valt precies onder alles wat we al hebben voorbij horen komen op dit album.

Het album had veel beter voor de dag kunnen komen als de zanger Cale zijn stem meer onder controle had. De gitaarlijn op het album is zeker iets wat goed opvalt. Dit omdat het bomvol loops zit en er veel shredden te pas komt. De solo’s zijn wel echt typische voor heavy metal maar echt heerlijk. De bas was echter niet altijd even goed te horen en had daarom wel wat harder gemogen. Voor fans van Judas Priest is dit album wel echt een aanrader. Überhaupt voor iedereen die van heavy metal houd met hoog gegil is dit een album die je zeker moet checken. Laten we wel hopen dat de zanglijn op hun volgende album verbeterd gaat worden. In ieder geval dit was Riot City met Burn the Night.