BITTERNESS – Dead World Order

Bitterness, een thrashmetal band dat pas in 2001 is opgericht maar nu wel komt met hun zevende plaat. De muziek dat deze Duitsers maken kan zeker in de smaak vallen van thrashers. Uiteraard valt Bitterness in het rijtje van de karakteriserende bands in het genre zoals Kreator, Sodom en Destruction. Bitterness is door de jaren beschreven als een heavy live act. Door alle optredens heen zijn ze ook erg fanatiek met opnemen. Hun laatste langspeler kwam vijf jaar geleden uit genaamd Resurrexodus. Nu in 2020 komen ze aan met Dead World Order. Het heeft dan wel flink wat jaren gekost, maar het brengt zeker wat goeds met zich mee. Op dit nieuwe thrash album staan negen nummers. Behalve dat het alleen thrash is, vind je veel melodieuze deathmetal erin. Nieuwsgierig naar wat deze modernere band voor ons in petto heeft? Lees dan snel door!

Zoals albums vaker beginnen, begint ook Dead World Order rustig. De intro duurt nog geen minuut en dan knallen ze los met ”A Bullet a Day”. Eerste wat opvalt is dat het tempo flink hoog ligt. Ondanks het hoge tempo is er ook plaats voor wat rustigere stukken die vrij krachtig eruit komen. Het derde nummer is de titeltrack en heet dus ”Dead World Order”. Hierin hoor je kleine uitstapjes naar deathmetal en zit er een goede groove in. Het nummer klinkt hier en daar somber. De lagere tonen afgewisseld met melodieuze stukken zorgen voor dat het wat zwaarder valt en dat de boodschap duidelijk is. Wat opvalt is dat de vocalen verschillen per nummer, zo zijn er momenten waarbij je op het niveau zit van Sodom maar ook momenten dat het een stuk hoger is. De eerste helft van Dead World Order heeft zo ook zijn bombastische momenten maar ook momenten waarin riffs te veel op elkaar gaan lijken.

Nummer zes genaamd ”Forward Into The Past” gaat zijn weg als voorheen. Het is snel en niet veel origineler dan voorgaande nummers. Uiteraard zitten er perfecte headbang stukken in en momenten waar je op kan meezingen. Een interessant nummer op deze plaat is ”Blood Feud”. Het is agressief maar bomvol afwisseling. Het nummer duurt dan ook zeven minuten lang. Op de helft van het nummer komt er wat meer ruimte voor rustige breakdowns die het hele nummer omgooien. Het is vrij melodieus en heeft veel toegevoegde waarde. Het lijkt wel alsof dit nummer het beste is uitgewerkt. Alle instrumenten vallen precies op de juiste plekken samen en de verhoudingen zijn netjes uitgevoerd. Nu komen we aan bij het een-na-laatste nummer dat een wat vrolijkere melodie heeft. Al vergaat dit wel met de tijd. ”None more Black” heeft momenten dat het licht te verteren valt maar ook momenten dat het zwaarder op de maag ligt. Het laatste wat er gebeurt op Dead World Order is een instrumentale afsluiter. Deze instrumentale afsluiter duurt vijf minuten en de sfeer is bijpassend.

Mijn mening is erg verdeeld over dit album. Het heeft wat momenten die origineel zijn maar ook heel veel stukken en structuren die we al kennen. Ook binnen de nummers lijken sommige riffs wel heel erg op elkaar. Toch heeft het ook echt wel weer wat. Wat er opvalt is dat er momenten zijn waar er meer met de sfeer is gedaan. De zweer die wordt opgewekt is somber maar tegelijkertijd ook erg mooi. Deze zweer valt duidelijker op in de tweede helft en sluit zich aan bij het thema. In Dead World Order is er duidelijk ruimte gemaakt voor meezingen, headbangen en moshen. Door het hoge tempo is het zeker ideaal voor een goede harde pit. De zang over het algemeen verschilt heel erg. Er zijn momenten dat het lekker geschreeuw is maar er is ook ruimte voor hogere zang. De instrumenten op de eerste helft zijn na mijn mening iets minder in verhouding dan de tweede helft. Het algemene thema van het album ligt er dik bovenop en wijkt niet af. Dead Word order is zeker een leuke plaat, maar live knalt het er net wat meer uit denk ik.

Latest posts by Nikky v.d.B. (see all)